Kan inte bo hemma
Jag är 17 år och kan inte bo hemma av olika anledningar och behöver hjälp jag undrar om det finns nån man kan ta kontakt med via nätet då jag har jätte svårt att berätta face to face första gångerna

BUP svarar:
Hej!
När det är för svårt att bo hemma är det socialtjänsten man ska vända sig till. Du kan gå in på länken här, koll på soc, och läsa mer om vad socialtjänsten kan göra. Du kan ringa socialtjänsten anonymt och ta upp ditt problem.
Men för att kunna byta boende måste man tala med någon där som gör en bedömning av situationen. Man måste, för att få hjälp, sedan också samtala med någon just som du säger, "face to face". Du kan förbereda dig inför ett sådant samtal genom att t.ex skriva om din situation och lämna fram det du skrivit. Ni kan sedan samtala genom att utgå från detta.
Du kan också gå in på BRIS hemsida och boka tid för telefonsamtal med kurator (det går också att chatta med dem). Du kan då tala mer om din situation och få råd om hur du ska gå vidare. Om du vill kan du då vara anonym under samtalet.