Tycker allting är jobbigt
Hej jag vet inte riktigt vart jag ska börja.Jag har alltid varit en glad och positiv tjej men senaste tiden har det blivit annorlunda. Det är många i min närhet som inte mår bra, och jag har alltid kunnat funnits där för att hjälpa. Men nu känner jag att jag varken har kraft, ork eller tid att finnas till för dem jag tycker om. Jag tycker allting är jobbigt Och jag vill alltid göra tvärtemot det jag gör.
När jag sitter hemma vill jag åka bort, när jag är borta är det ända jag vill att åka hem. På morgonen när jag ska kliva upp vill jag bara somna om och på kvällen när jag ska gå och lägga mig vill jag bara va uppe. När jag inte äter är jag hungrig och vill ha mat men när jag väl sitter och äter så ändras allt och jag kan inte äta färdigt. Jag har alltid kunnat tvinga mig till att göra jobbiga saker eftersom jag vet att det måste göras. Men nu kan jag börja grina på grund av att jag ska duscha eftersom allting känns jobbigt. Jag skiter eller skjuter upp många vardagliga saker eftersom jag känner att jag inte orkar exempel tvätt disk städning handling. Vet inte hur jag ska få tillbaka orken och känslan över att det inte är så jobbigt att ta en dusch.
Jag är en sån person som alltid har vaknat flera gånger under natten men det har inte stört mig eftersom jag somnar om ganska snabbt. De senaste veckorna har jag dels vaknat massvis med gånger under natten, och haft svårt att somna om. Och när jag väl somnar så drömmer jag hemska mardrömmar vilket gör att jag vaknar igen. Och när jag väl har somnat igen så drömmer jag ytterligare en mardröm Jag har nästan blivit rädd för att gå och lägga mig. Nu känner jag allt jag skulle behöva hjälp själv efter alla år jag funnits där för andra. Jag vill bara ha det som förut men vet inte hur jag ska komma dit.
Med vänlig hälsning, M 21år
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att allt blivit jobbigt och det är lite svårt att förstå hur det blivit så. Har något hänt i ditt liv? Du har otäcka mardrömmar och har fått sömnproblem. Du vill må som du gjorde förut men vet inte hur det ska gå till.
Jag tänker att du i första hand ska ta kontakt med en vårdcentral och berätta om din förändring och hur du mår nu. Det är bra att ta reda på hur du mår somatiskt och visar det sig att du kan behöva någon samtalskontakt kan det finnas på vårdcentralen eller också kan du själv ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.
Tveka inte, du kan få hjälp med detta.