Mår dåligt och vet inte varför
Jag mår jätte dåligt o vet nt varför.
Ja e bah fett ledsen, vet nt om det beror på att ja har jätte ont i knät men tar tabletter för det som nt hjälper. Mina vänner värkar nt fatta o vill inte prata med dem... men min lärare kom fram till mig o fråga va de va för ja nt orkade jobba på lektionen och enligt honom såg nedstämd ut, men ja vet ju nt... Har för övrigt jätte mkt kroppskomplex och viktkomplex och min enda utväg är att skära mig och jag har seriösa självmordstankar. Vet nt vad ja ska göra o vad som är fel på mig.
Amanda

BUP svarar:
Hej!
Om du har ont och tar värktabletter kan det förstås påverka dig så att du blir trött och nedstämd. Och det brukar stå på tablettburken och på den information som följer med den, hur ofta och hur många tabletter man kan ta. Det är viktigt att inte ta för många tabletter, eftersom det kan påverka dig på ett sätt som inte är bra, t ex att du blir för trött och inte orkar arbeta i skolan.
Att ha riktigt ont är också något som tar mycket kraft ifrån en och som andra kan ha svårt att riktigt förstå. Det har gjort att du drar dig undan från dina vänner, något som förstås också gör dig ledsen.
Men du nämner även flera andra problem som gör att jag absolut tycker att du ska vända dig till någon att tala med. Att skära sig är inte en utväg utan något som istället ger mer problem.
Man behöver förstå mer om varför du mår så här och vad du behöver för att må bättre.
Skolkurator kan vara en bra person att tala med.
Dina föräldrar kan också ta kontakt med BUP så att ni får tid där.