Vågar inte berätta för dom om självmordstankar
Hej bup! Har lite frågor om utredningar m.m
Jag är 14 år och fyller 15. Har länge haft ilske problem men på senaste tiden har jag märkt att jag har koncentrations problem också. Om jag sitter i klassrummet så hör jag alla andas och flyttar på stolarna och sväljer och jag blir väldigt itererad på det och kan inte koncentrera mig. Jag har också väldigt mycket att säga på en gång och gillar inte om folks uppmärksamheten inte är på mig. Sömnproblem kommer och går och ibland sover jag bara 3 timmar på en vecka.
Har försökt skada mig själv flera gånger fast det gick inte för att jag inte hade några rakblad utan försökte med kökskniv istället. Jag har ångest, känner stor press från alla håll.
Mina föräldrar tror inte jag har Adhd eftersom dom säger "att dom aldrig sett stora problem hos mig". Vågar inte berätta för dom om självmordstankar jag haft och all ångest.
Är mina problem allvarliga nog att få gå till er? Låter det som om jag har Adhd? Hur gör jag en utredning på Adhd och måste mina föräldrar följa med på den? Tacksam för svar!
Ångest är mitt andranamn

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag tycker det är modigt av dig att vända dig till oss och att du  berättar om dina självmordstankar och all ångest, som du inte vågar prata med dina föräldrar om.
Jag tycker att du beskriver allvarliga problem och det gäller speciellt att du försökt skada dig själv. Jag blir starkt berörd av att du inte har berättat för dina föräldrar om självmordsplanerna, att du skurit dig och att du har mycket ångest.
Jag tycker du ska göra ett nytt försök att prata med dina föräldrar och då berätta på ett tydligt sätt om alla dina svårigheter. De allra flesta föräldrar bryr sig om sina barn och vill ju väldigt gärna att deras barn ska må bra.
Om det låser sig och du inte vågar berätta för dina föräldrar är det jätteviktigt att du vänder dig till någon annan vuxen som du litar på. Kan du vända dig till en lärare eller kurator i skolan eller kanske en släkting eller nån annan du känner?
Så till din fråga om ADHD. Du skriver om ilske- och koncentrationsproblem och om  sömnsvårigheter.  Brist på sömn påverkar så klart din koncentrationsförmåga och ditt mående på ett negativt sätt.
Det går inte att avgöra om du har ADHD eller ej genom att bara läsa ditt brev. För det krävs alltid en utredning. Dina föräldrar/vårdnadshavare måste delta i en sådan utredning. De behöver berätta hur din uppväxt har varit och de behöver också få råd kring hur de kan stödja dig på bästa sätt. Jag skickar med information om ADHD.
Du frågar om dina problem är tillräckligt allvarliga för att söka hjälp hos oss. Det är dom visst tycker jag - oavsett om det skulle visa sig att du har ADHD eller inte!
Ta mod till dig och berätta för dina föräldrar, du kan till exempel låta dem läsa ditt brev och svaret du får här.
Lycka till!