Har självmordstankar hela tiden
hej jag är en flicka på 14 år , och har självmordstankar hela tiden och  mår pcytiskt dåligt och har press i skolan och mina vänner bara pratar skit om mig och ingen gillar mig vad ska jag göra för att det ska bli bättre?.
Thindra

BUP svarar:
Hej Thindra!
Vad sorgligt att läsa om att du har självmordstankar hela tiden, att du har sån  press i skolan och att dina vänner pratar skit om dig och att ingen gillar dig! Så ska man inte behöva ha det!
Jag börjar med skolan. Det är väldigt vanligt att man känner press i skolan i din ålder. Kraven ökar mycket jämfört med tidigare skolår och man behöver plugga mer än och kan oroa sig över betygen. Man kan känna ångest över allt man måste prestera.
Kan du prata med dina lärare om att du känner hög press? En lärare skulle kunna avgöra om du ställer du för höga krav på dig själv eller i annat fall hjälpa till med stöd i att hantera dina studier på ett vettigt sätt. Skolan är också skyldig att hjälpa och stötta elever som blir mobbade, eller taskigt behandlade.
Jag vet inte var dina kompisar finns, om det är i skolan eller i andra sammanhang. I din ålder är det inte ovanligt att man utvecklas åt olika håll och söker sig till andra vänner. Har du någon sådan möjlighet? Kanske via ett fritidsintresse?
Du berättar inget om kontakten med dina föräldrar, om du kan berätta för dem hur du har det. Om det är möjligt, tycker jag du ska ta dem till hjälp och berätta om din situation. I annat fall måste du vända dig till någon annan vuxen som du litar på, en lärare, skolkurator eller en släkting.
Något som skulle kunna vara till hjälp för dig är att chatta med någon på nätet. Det finns några föreningar som jag tycker ger jättefint stöd, pepp och tröst.
Det ena är Tjejzonen där du kan prata med en Storasyster. Värt att prova!
Ett annat tips är föreningen Tilia som erbjuder olika former av stöd. De som jobbar där har egen erfarenhet av att må dåligt och kommer kunna förstå du tufft du har det.
Läs gärna de länkar som jag skickar med.
Jag hoppas att du kan få hjälp av din omgivning att må bättre!