Får ofta våldsamma tankar
Hej!
jag misstänker att jag kanske har OCD. Jag är sjutton år. För ett antal år sedan var jag sjukligt hypokondrisk. Jag var alltid tvungen att tvätta händerna, kunde inte leva mitt liv normalt och skulle helst stanna i mitt rum hela tiden. Jag var säker på att jag hade cancer eller någon annan livsfarlig sjukdom och skulle dö närsomhelst, samtidigt som jag gjorde allt för att undvika att bli sjuk om jag inte redan var det. Detta gjorde att mina tankar inte kretsade om något annat en detta och inte kunde kolla på film, läsa tidningar eller något annat där sjukdomar kunde förekomma. Jag var också extremt lättirriterad och kunde bli arg på vem som helst av anledningen att de skulle få leva länge och jag förmodligen skulle dö inom kort tid. Detta gjorde livet riktig problematisk och jag blev deprimerad och hade kraftig ångest. Det hela pågick kraftigt något år, jag ville inte prata med någon då jag trodde att jag skulle behöva gå till doktorn och tillbringa min sista tid i sjukhus. Efter en lång tid hade min hjärna accepterat att det var bättre att förstå att man skulle dö och låtsas som ingenting än att ruttna bort på ett sjukhus. Det blev lättare med tiden och tillslut försvann hypokondrin när jag insåg att det hade gått lång tid och jag inte dött. Att alla knölar och andra saker jag hittat var ofarliga. Jag fick återfall som höll i sig några månader ibland, men de syntes inte på mig.
jag tror inte att jag kommer att bli lika hypokondrisk som jag var förr igen, men har däremot på senaste tiden märkt av andra saker som jag blir besatt på. Jag får ofta våldsamma tankar om att skada andra, främlingar och bekanta. Jag blir osäker på mig själv,om jag faktiskt skulle kunna göra något av detta. Det kan vara plötsliga, ofta återkommande tankar om att putta folk framför bussar osv. Jag tror även att jag kanske skulle kunna göra på andra sätt våldsamma saker. Jag gör även en rad totalt onödiga tvångshandlingar som att sortera saker i rätt ordning i affärer, göra specifika rörelser när jag borstar tänderna, ständigt kontrollera mina väskor m.m.
Jag börjar tro att det verkligen är något fel på mig, eller att jag håller på att intala mig själv det så mycket att jag tror på det till slut.
/Med vänlig hälsning, Julia
Julia

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vilken fantastisk historia du berättar om din hypokondri och vad bra, tänker jag, att du denna gång inte håller allt för dig själv lika länge.
De tankar du har om att skada andra är naturligtvis väldigt obehagliga - speciellt som du känner dig osäker på om du skulle kunna skada någon eller inte.
Du misstänker att du kanske har OCD och jag tycker du ska ta kontakt med BUP så att du får utreda dina besvär och få rätt hjälp.
Lycka till!