Har väldigt svårt med att sova borta
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som har väldigt svårt med att sova borta... Jag har alltid haft svårt med det men under en period så blev det bättre (var borta en vecka utan problem) men sen så för ca 1-2 år sen så var jag borta och fick ont i magen (ska tilläggas att jag har grov magsjuke/emetofobi) vilket ledde till att jag kl 2 på natten tvingade min mamma att hämta... Sedan dess har jag varje gång jag ska sova borta fått ont i magen, mått illa och massa andra magsjuke symptom.. (förutom hos min bästa kompis som vet allt och hur jag känner) Jag ligger och tänker på att symptomen kommer komma och att jag inte kommer kunna somna (har alltid haft svårt att somna) och då blir det en ond cirkel... att jag har en extremt tight relation med min mamma och har svårt att vara utan henne i typ 2 dagar... Men min fråga är vart kan jag vända mig om jag vill ha hjälp att bli av med ”fobin”? Kurator? Skol kurator? Ungdomsmottagning?  Jag ska på konfirmations läger i 2 veckor i sommar vilket har blivit ett stort ångest projekt..
Tack!
Marängen

BUP svarar:
Hej!
Det kan vara besvärligt att inte kunna sova borta. Och synd eftersom du missar en hel del som är roligt i livet.
Du verkar själv tänka att det är den - som du själv kallar extremt tighta relationen till din mamma - som gör att det blir så svårt för dig att sova borta. Och så kan det verkligen vara.
Du vill ha hjälp med att sova borta. Det är bra. Kanske vill du också ha hjälp med den starka bindningen till din mamma.
Det finns flera möjligheter (som du också tar upp själv).
Du kan vända dig till skolkuratorn, men eftersom det är sommarlov snart kanske ni inte hinner göra så mycket före sommaren.
Du kan ta kontakt med ungdomsmottagningen i din kommun.
Genom vårdcentralen kan man få kontakt med Första linjens barn och ungdomspsykiatri. Där kommer man vilja ha kontakt med både dig och din mamma. Det kan vara bra eftersom din mamma också är en del av detta. Kanske blir hon också orolig när du ska sova borta och kan behöva hjälp med det.
Välj det som du tycker känns bäst för dig.
Lycka till.