Hatar mig själv och min familj kommenterar mitt utseende
hej bup
jag är en tjej som har väldigt dåligt självförtroende, speciellt när det kommer till utseendet, jag hatar mig själv och blir äcklad varje gång jag ser mig själv i spegeln, jag är också lite överviktig, jag har en stor familj med flera syskon, dom kan ibland kommentera mitt utseende, tex att jag måste banta, eller kommentera mina ögonbryn eller nått, särskilt min syster, min pappa kan också kommentera om min vikt och som finnar, jag tror inte han förstår att alla får finnar i puberteten och sånt, min mamma säger samma saker som min syster, dom andra säger inte så mycket men bryr sig fortfarande om sitt utseende mycket, jag känner verkligen att min familj bryr sig väldigt mycket om utseendet, problemet är att jag som redan är deprimerad varje dag, har sjukt dåligt självförtroende får höra dessa kommentarer, jag klarar inte det, jag gråter varje natt (och när ingen ser mig) pga att jag känner mig värdelös, att jag är ful, att jag är överviktig, om jag säger att dom ska sluta så är det som att dom tycker synd om mig att jag inte vill få hjälp över hur jag ser ut, min livslust och självkänsla minskar och jag har också börjat skära mig ibland, bara för att då tänker jag på smärtan och allt annat som gör ”ont” försvinner från mina tankar, jag klarar verkligen inte att säga att jag mår dåligt, det finns ingen chans att jag gör det, jag har ingen vuxen jag litar på, ingen kompis jag litar på, jag har ingen, ingen bryr sig om mig, och här skriver jag med tårar i ögonen och känner ännu en gång hur jag bara vill sluta mina ögon och aldrig öppna dom igen
//jasmine
jasmine

BUP svarar:
Hej Jasmine!
Så bra att du skriver till oss när du har det så här tungt och känner dig så ensam i det. Och så ledsamt att din familj har så svårt att ta ditt perspektiv på saker trots att du har försökt prata med dem om det.
Det kan verkligen göra outhärdligt ont, att känna att ens föräldrar inte förstår hur man känner och till och med bidrar till problemen.
Tyvärr har inte alla föräldrar samma förmåga att känslomässigt leva sig in i vad ens barn och tonåringar behöver och föräldrar kan brista i sin förmåga att ge det stödet. Men det är varken ditt fel eller din skuld att bära.
Du är inte dålig eller värdelös. Men man kan ju lätt själv börjar tro på sådana tankar och kan känna sig mycket ledsen om man mår dåligt och samtidigt upplever att man saknar stöd från sina föräldrar.
Du är inte ensam om att försökt hantera den psykiska smärtan med fysisk smärta och självskada. Även om det gör så du flyttar fokus till andra känslor i stunden så är självskada inte rätt väg för att lösa dina svårigheter. Tvärtom visar erfarenheter att självskadebeteende i sig på sikt ökar sårbarheten till ännu sämre psykiskt mående.
Det du i stället ska göra Jasmine, är att söka stöd och hjälp för dig själv. Du kan vända dig till din skolkurator eller till en ungdomsmottagning för samtal. Då kan du få stöd av en professionell kring hur du mår och vad man kan göra för att du ska må bättre framöver.
Om du vill kan du söka stöd över nätet. Via Tjejzonen kan du få stöd via chatt eller så kan man också få kontakt med en "storasyster", en äldre tjej som kan lyssna och stötta dig.
Slutligen vill jag säga att även om din familj brister i att kunna förstå dina känslor och ditt perspektiv så bryr de sig med stor sannolikhet mycket om dig, de är bara inte så bra på att visa det på det sätt som du verkligen skulle behöva.
Ta hand om dig och ge inte upp!