Ska vi göra en polisanmälan?
hej
det är så att jag var med om ett övergrepp för ett tag sen av min bästa kompis låtsas pappa, (har skrivit till er förut om de) men iallafall det är så att han har gjort det på några av mina andra vänner när dom har sovit hos henne också. det händer alltid när han har druckit alkohol. han har också skickat dick picks till en av mina vänner när han var full. borde vi anmäla han? för det han gör är ju inte okej och det kan inte fortsätta. han är liksom typ 40 år och vi 12-14år.
anledningen till att vi inte gjort/gör de är för att hennes biologiska pappa gick bort för nått år sen och de är låtsas pappan hon bor med, han betyder väldigt mycket för henne.
hon vet om allt han gjort, men för hon får vi inte säga till nån för att hon är rädd att vi ska anmäla honom.
vad ska vi göra? det får ju inte fortsätta.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har så rätt när du skriver att det han gjort inte är okej och det kan inte får fortsätta. Det måste få ett stopp. Han verkar ju gått över flera gränser då han skickat bilder och gjort något han inte har rätt att göra mot er. Inte bara en gång utan flera.
Jag hoppas att du blev nöjd med svaret du fick då du skrev till oss runt övergreppet.
Du frågar i ditt brev efter råd hur du/ni ska göra. Om vi ska anmäla honom. Jag fokuserar på den frågan och inte så mycket på det du varit med om. Jag skulle vilja att ni får hjälp av någon vuxen att samtala om fördelarna och eventuella nackdelar att lämna in en polisanmälan. Spontant så skulle jag vilja att en polisanmälan görs för det han gjort mot er ska inte accepteras. Förhoppningsvis gör detta att hans beteende upphör och att han kan få hjälp att sluta så inte fler råkar illa ut.
Jag vet inte om det känns möjligt för dig att prata med dina föräldrar om det du varit med om. Om dom kan hjälp dig med att göra en polisanmälan vore det ju bra. Om det skulle kännas svårt finns det flera olika vägar att gå så ge inte upp. Att du behöver stöd av vuxna i detta är för mig självklart. Att din bästa kompis behöver få stöd att hantera detta som hennes låtsaspappa gjort. Jag hoppas att du och din kompis fortfarande kan vara vänner om du anmäler.
Jag undrar hur du och dina kamrater mår. Om ni behöver bearbeta och prata om det ni varit med om är det viktigt att ni får den hjälpen. På din skola finns det säkert en skolkurator eller skolsköterska som du skulle kunna ta kontakt med. Ni kanske skulle kunna gå dit tillsammans om ni går i samma skola. Annars vill jag rekommendera  Bris och tjejzonen dom är vana att prata och chatta med barn och ungdomar. Där skulle du kunna få bra stöd och peppning och tillsammans söka information hur det går till att göra en polisanmälan om inte dina föräldrar hjälper dig med det.
Lycka till!