Tvingad att göra träningsschema
Hej. Jag är en tjej på 14 år och jag går i 7an. Jag känner mig tvingad till att träna, men jag vill verkligen inte det. I skolan har våran lärare gett oss ett ”4 veckors träningsschema” som vi ska fylla i, men så fort jag tänkt på det så har jag fått en extremt jobbig ångestattack. Jag har ångest vilket begränsar mig, jag vågar till exempel inte gå ut själv och kan på så sätt inte träna eftersom att jag är alldeles för ångestfull för att gå i en sport. Borde jag berätta för min lärare eller ska jag ljuga och fylla i träningsschemat? (Det ska inlämnas om bara några dagar) detta har även gjort så att jag ofta ångrar mig efter att jag äter (vill inte få diabetes) Jag känner mig också väldigt nere hela tiden och det blir bara värre, jag har vänner fast jag känner mig ändå aldrig riktigt glad och jag är väldigt ensam eftersom att jag tror att ingen av de egentligen vill umgås med mig. Jag har en så kallad ”favoritperson” och så fort jag umgås med honom så blir jag väldigt lycklig (han går i min klass, precis som mina andra kompisar gör), men lyckan försvinner så fort han och jag cyklar hem från skolan. Har alltid vart allmänt depp sedan jag varit liten, men nu på senaste tiden har jag börjat känna mig känslolös och tom. Måste tillägga att jag har fått grejer jag behöver göra varje kväll (tända lampan 20 ggr, flytta mattan 20 ggr o massor av andra grejer ja måste göra 20 ggr) Vill verkligen ta kontakt med en psykolog på bup eller liknande, men vill samtidigt inte att mina föräldrar ska oroa sig för mig för så fort någon får reda på minsta lilla om mitt mående så mår jag ännu ännu sämre. Har ni några tips på vad jag ska göra?
/historieälskare
Tvingad till att träna. Har

BUP svarar:
Hej!
Den bild du ger mig i ditt mejl är att du har rätt så många problem med din ångest och till följd av din ångest. Det verkar vara så sammansatt att jag direkt vill bekräfta din tanke att du ska söka professionell hjälp.
Om vi först tar den konkreta frågan du ställer, om du ska berätta för din lärare att du inte har gjort uppgifterna i träningsschemat då säger jag: -Ja, du ska göra det helt ärligt. Mer än det, jag råder dig med eftertryck att du ska också säga varför du inte kunde göra det. Berätta för läraren vilken ångest du har som hindrat dig i att utföra uppgifterna och vilka andra saker är som du inte klarar av på grund av din ångest. Det kan vara ditt första steg att gå och söka vidare hjälp och läraren kan stötta dig i detta.
Sedan har vi hela din rätt så omfattande ångestproblematik. Det gäller maten, de gäller att gå ut själv, det gäller att du nedvärderar dig och inte tror att dina kompisar verkligen vill vara med dig, att du är nedstämd, och inte minst att du har olika ritualer på kvällarna som ligger nära till tvångshandlingar.
Detta ska inte bagatelliseras för att sådana problem brukar inte lösa sig själva utan just professionell hjälp. Du kan självklart tala med skolkurator och höra vad hen säger, vilka råd hen har. Men jag misstänker att du kan behöva mer kontinuerlig och regelbunden behandling för dina problem.
Jag inser att du vill skona dina föräldrar och du vill inte att de ska oroa sig för dig. Men vet du, jag tycker att du kommer att behöva även deras stöd och deras förståelse för att kunna ta itu med dina svårigheter. De är vuxna, de klarar av det, lita på dem!
Därför föreslår jag följande: Ta modet och säg till dina föräldrar att du behöver deras hjälp. Du kan direkt säga att du har skrivit till oss och hörde att det finns bra behandlingsmetoder för sådana problem, att det finns faktiskt många andra barn och ungdomar som brottas med sånt. De behöver inte vara oroliga, för ni tillsammans kommer att lösa det här, det har jag skrivit till dig. Därefter kan ni ringa till den BUP- mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Eller ringa till vårdcentralen och fråga om de har infört mottagning för psykiska problem för det finns numera på många vårdcentraler.
Om du trots min inrådan inte vill tala med dina föräldrar kan du vända dig till ungdomsmottagningen. Det kan du göra helt på egen hand utan föräldrarnas vetskap.
Du ska alltså följa din sunda insikt om att du behöver hjälp professionell hjälp. Du har två "flödesschema" att välja emellan:
lärare-kurator-föräldrarna-bup/vårdcentralen
lärare-kurator-umgomsmottagningen
Ta tag i detta direkt, förläng inte ditt lidande och riskera inte en försämring. Satsa istället på förbättring, det är möjligt.