Litar inte på någon
jag vet inte hur jag ska formulera det här. eller att någon kommer att förstå mig någonsin igen. aja, allting började för 1 år sedan, när jag gick ur sexan. jag var överviktig och vägde över 70 kg. det var för mycket för en som bara var 12 år. så när sommarlovet kom så tränade jag VARJE dag och åt bra, men när det var ungefär 5 veckor kvar på lovet utvecklade jag en ätstörning. jag visste då inte vad det var och trodde bara det skulle vara i dem sista veckorna. men när skolan började, blev allting värre. på sommarlovet hade jag gått ner X kg. idag sammanlagt har jag gått ner XX kg. jag har både anorexia och bulimia. det gäller vilken period jag är i. är jag glad är det anorexia och om jag är arg eller ledsen så är det bulimia. jag känner knappt igen mig längre. mitt hår blir tunnare och tunnare och min hud börjar flagna. jag mår dåligt HELA tiden, så att alla är tasktiga mot mig gör igenting bättre. man kan nästan se mina revben. jag har tillochmed stunder då jag kan skära mig, men jag gör det inte längre. jag målar mina ben med bläckpennor istället.
ingen vet om att jag har ätstörningen. jag kan inte lägga något sånt på någon. jag försökte berätta en gång. men dem gjorde det till något som skulle vara fånigt. jag berättade för en vän idag. men hon sa att jag inte skulle göra det till någon så stor sak.
min mamma eller syster får absolut inte få reda på de! dem skulle må så dåligt för mig då och jag hatar när folk är ledsna för mig för då känner jag mig skyldig...
är det här mitt fel?
jag är 13 år, ska fylla 14 i höst... jag vill gärna få ett svar utan att man ska prata med någon man litar på eller en vuxen för JAG LITAR INTE PÅ NÅGON!
död inuti

BUP svarar:
Hej!
Det måste vara hur tufft som helst att känna att man inte litar på någon i hela världen. Jag hoppas att du träffar någon som förstår dig och tar dina problem på allvar. Att försöka lösa sina problem helt på egen hand brukar för de flesta visa sig vara för svårt. Det är därför vi rekommendera att man söker hjälp och inte försöker fixa dem helt själv. Att berätta hur man har det för någon kan kännas skönt och avlastande. Få höra att det finns bra hjälp att få. Få beröm för sina framsteg och sin kämpaglöd.  Att inte vilja belasta sina nära och kära med sina bekymmer är vanligt. Du visar kanske för mycket omtanke och omsorg runt din mor och systers reaktioner? Om du skulle ta steget att börja prata med någon utanför familjen. Din skolkurator till exempel behöver du inte ta lika mycket hänsyn till hur den personen reagerar. De är vana och utbildade att hjälpa barn och ungdomar som mår dåligt.
Att du beskriver att du knappt känner igen dig längre, att huden flagnar och håret blir tunnare och tunnare betyder att du inte tar hand om din kropp på ett bra sätt. Där skulle du behöva få hjälp. Du ska vara rädd om dig och ta hand om dig. Din kropp och själ är viktig. Hur länge sedan var det du träffade din skolsköterska eller var på vårdcentralen och kollade din hälsa? Jag tror du skulle behöva kolla upp den igen. Du vill inte oroa och göra din mamma ledsen. En så stor viktnedgång som du skriver om har jag svårt att tro att din mamma och syster inte noterat. Jag vet inte om de försökt prata med dig om hur du mår men jag tror att de förstått att du inte mår bra.
Om jag fick önska och drömma lite skulle jag önska att alla familjer skulle kunna dela både glädje och sorg. Jag vet inte hur din mamma och syster skulle reagera om du börjar berätta hur du innerst inne mår. De kanske är starkare och tåligare än du tror och klarar av att höra sin berättelse hur du har det just nu. Vad bra att du slutat att göra dig illa och ritar på benen istället. En mycket bättre lösning.
Ett annat tips, som kan vara värt att prova är att chatta på Ätstörningszonen, där kan du få stöd och råd och tröst av kloka "Storasystrar" som vet hur kämpigt det kan vara att ha en ätstörning.
Lycka till!