Nedstämd på grund av förändringar i skolan
Jag är en tjej på snart 14 år och jag har i över ett halvår kännt mig nedstämd. Allt började pga förändringar i skolan, jag började sjuan och jag med mycket presentationsånget tyckte jag skolan blev jobbigare. Allt har blivit värre. Mitt självförtroende är på 0. Jag har aldrig känt mig såhär ensam och jag vågar inte be om hjälp. Jag försökte prata med mamma men hon sa att jag hittar på och att jag bara ska tänka positivt. Men allt suger. Det känns som att jag drunknar. Alla andra simmar och jag är trött på att se dem simma och inte hjälpa mig. Jag orkar inte låtsas att allt är bra. Inget är kul längre, jag vill bara sova och slippa allt skit. Jag är trött, har ångest, och allt jag vill är att någon ska förstå. Mina vänner håller på att försvinna och de är trötta på mig. Jag förstår dem, för jag är trött på mig också. Förlåt om jag låter jobbig men jag måste göra något.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du vågar be oss om hjälp! Du är inte ensam om att känna som du gör. Det är en jobbig period i livet du går igenom. Dels händer det mycket i kroppen och med humöret. Dels är det kämpigt att börja högstadiet med alla nya krav.
Det är en målande bild du beskriver, att det känns som du drunknar och att alla simmar ifrån dig utan att rädda dig! Det är viktigt att du kan förmedla den känslan till andra personer. Jag tycker du ska göra ett nytt försök med din mamma. Hon kanske inte har förstått hur dåligt du mår. Du skulle ju kunna fråga henne hur hon tyckte det var att börja högstadiet. Själv tyckte jag det var en tuff tid med ny skola, nya kamrater och höga krav på prestationer.
Jag tycker du ska prata med skolsköterskan eller kuratorn i skolan om hur du mår. Om det tar emot skickar jag med några länkar som kan vara till stöd. Har du möjlighet att stämma av med en lärare hur du presterar? Kanske har du för höga krav på dig själv? Finns det någon vän kvar som du känner förtroende för och som du kan berätta för om hur dåligt du mår? Ta mod till dig och våga berätta för någon i din närhet så du kan börja må bättre!  Du ska inte behöva gå omkring och må som du gör nu!