Tankar och känslor snurrar i huvudet
Hej!
Jag har varit nedstämd och mått väldigt dåligt i cirka en månad nu. Jag vet inte vad detta beror på. Mina tankar och känslor bara snurrar runt i huvudet och har ångest och gråter väldigt ofta.
Ända sedan min farmor dog för cirka 2 år sedan har jag aldrig riktigt varit glad men nu på senare tid har jag mått riktigt dåligt. Jag har känner mig väldigt ensam även fast jag har vänner, och jag klarar knappt längre skolan. De sakerna som jag förut tyckt var kul tycker jag inte är kul längre.
Jag känner mig dålig på allt, jag har ingen talang och det känns inte som jag duger som människa.
Jag tänker väldigt ofta på döden och hur det skulle vara ifall jag tog mitt liv.
Det känns inte riktigt som mina föräldrar förstår min situation. Jag har försökt prata med dom men jag får inte ur mig det som jag känner och tänker.
Detta blev ett väldigt luddigt inlägg men är jag bara nedstämd eller är detta allvarligare? Hur ska jag göra så jag ska må bra igen? Borde jag gå till kuratorn eller BUP eller liknande?
E

BUP svarar:
Hej!
Du har känt dig nedstämd ca en månad tillbaka, säger du, fast du säger också att sedan din farmors bortgång har du aldrig känt dig riktigt glad. Det här med tidsperspektivet är kanske inte helt avgörande eftersom det brukar vara lite lurigt. Speciellt om man inte mår bra kan tiden kännas ömsom oändligt lång, ömsom bara försvinna.
Jag kan ändå inte förbigå utan att kommentera detta. Hur din farmors bortgång har påverkat dig kan ha betydelse tillsammans med att du har blivit tonårig sedan dess och du skriver i nuet.
Mitt intryck är att du har hamnat i en så kallad utvecklingskris som kommer och går under livet. När man blir tonåring förändras både känslor, tankar och kropp och till följd av detta också relationerna. Relationen till sig själv och till andra. Man börjar reflektera över sig själv på ett nytt sätt, man börjar upptäcka sina olika sidor, styrkor men också sårbarheter. Man börja "mäta" sig själv och jämföra sig med andra utifrån nya synvinklar. Man kan också känna att vissa vänner följer en annan utvecklingslinje, att man kanske "växer ifrån" varandra och man trivs inte ihop på samma sätt som tidigare. Man kan faktiskt bli ledsen, nedstämd av det också.
I denna tid av nya funderingar snurrar känslorna och tankarna även om livet och om döden, det som man kan kalla existentiella grubblerier. Det är oerhört viktigt att man då har någon vuxen att bolla sina funderingar med. Du har försökt att tala med dina föräldrar vilket säger till mig att du har förtroende för dem. Utmärkt! Men du kunde inte "få ur dig" som du ville. Och så kan det vara.
Mitt råd är att du i första hand försöker igen. Du kan börja med att säga att du ofta tänker på farmor, att du - antar jag - saknar henne och på den vägen tänker du också på döden. Det kan vara en inledning till att säga att du nuförtiden känner dig ledsen fast du inte riktigt vet varför. Berätta så som du skriver i ditt mejl. Förhoppningsvis ger det bra ledtrådar till dina föräldrar att föra ett samtal vidare och göra det flera gånger.
Men jag kan också tänka mig att det inte blir så, att det inte kommer till ett riktigt samtal. Då tycker jag att du tänker rätt när du frågar om du ska vända dig till kuratorn. Ja, det ska du göra. Som sagt, det är viktigt att du lättar på trycket som du nu känner inom dig. Det gör man just genom att tala. Talet kan vara knackigt, det är ju ett sökande efter att förstå dig själv bättre som du behöver en samtalspartner till. En annan möjlighet ära att du vände dig till ungdomsmottagningen där du träffar en behandlare som kommer att känna igen dina problem eftersom de förekommer hos många tonåringar. Du kan också börja att chatta med någon på tjejzonen.se för att komma underfund med "snurret" i ditt huvud.
Hoppas du väljer något av mina råd och du kommer vidare på vägen till nya och klarare tankar i en ny fas i din utveckling och liv.