Min mamma lider av ångest
min mamma lider av ångest, och nån form av agregationsproblem och internät beroende, hon har även social fobi och har aldrig pratat med någon av mina kompisar. Hon brukar få uttbrott och ropa och smälla alla dörrar för onödiga saker som tillexempel att jag sa åt henne att maten kokade över när min kompis var hos mig. Jag mår såklart dåligt av detta och undrar om jag borde råda henne att bli diagnoserad och få medicin för sina problem eller gå till en kurator
anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är inte underligt att du mår dåligt. Det verkar som om din mamma mår väldigt dåligt och har stora problem.
Att ha en förälder som inte mår bra kan påverka en väldigt mycket. Man oroar sig över sin förälder och kanske tycker det är svårt att ta hem kompisar när man inte vet hur hur dagsformen är. Jag vet ju inte hur du har det i din familj, om det är bara du och mamma eller om ni är fler. Hur som helst verkar det som att du får ta mycket ansvar. Jag tycker inte det är en 13-årig dotters uppgift att råda sin mamma att bli diagnosticerad och få medicin eller gå till kurator.
Det är så fint att du månar så om din mamma, men jag tänker att det är lite för stort ansvar för dig. I stället skulle jag vilja råda dig att ta kontakt med kuratorn i skolan och berätta om dina problem hemma. Kuratorn är van att hjälpa unga som har det kämpigt som du. Jag är ganska säker på att hen kan hjälpa dig att få en bättre hemsituation.
Känns det i dagsläget för svårt att öppna upp för någon i verkliga livet så kanske du skulle kunna tänka dig att chatta med någon på nätet? Jag skickar med en länk om stöd och hjälp på nätet. Bra tips och råd kan du också få på Koll på soc.
Du verkar ha det så kämpigt. Nu tycker jag att du ska få hjälp, det är du värd!