Svårt i skolan och reagerar på ett annorlunda sätt
hej jag är en tjej som är 17 år. När jag var 13 år kände jag att jag reagerar på ett annorlunda sätt jämfört med mina vänner t.ex när jag blir arg då e jag överdrivet arg samma sak om jag är ledsen då är jag överdrivet ledsen och när jag är glad då är jag överdrivet glad. I skolan har jag alltid haft svårt med att koncentrera mig på lektionerna och oftas fattar jag inte vad jag ska göra på lektionerna oavsett om läraren säger de flera gånger. Tycker det är jätte svårt och koncentrera mig på lektionerna jag har flera ideer och tänker väldigt mycket och jag blir lätt rastlös då och börjar prata och störa andra eller så börjar jag rita och tänker typ vad jag ska göra efter lektionen och jag bråkar jätte ofta med min mamma och pappa och min mentor just pågrund av skolan. Jag har också svårt och ha allt i ordning t.ex jag kan städa mitt rum men dagen efter är de jätte stökigt igen så tar det lång tid innan jag tar tag i de igen. Jag har också svårt att läsa och skriva, jag läser inte instruktioner jag hoppar rakt in i uppgiften bara och när jag är arg kan jag säga saker utan att tänka mig för och om  jag umgås med någon för länge så kan jag tröttna på personen och då börjar jag störa mig på personen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara mig men vill veta vad det är för fel på mig varför reagerar jag annorlunda?  Tack sam för svar!
L

BUP svarar:
Hej!
Du önskar förstå mer om de svårigheter du har i skolan och ditt sätt att reagera på saker. Du skriver att du får svårt i skolan på olika vis och att du ofta bråkar om skolan med dina föräldrar och din mentor. Du berättar att det uppstår problem för dig kring hur du lär dig på lektioner, alltså olika svårigheter i inlärningssituationen -som svårt att koncentrera dig, svårt att läsa och skriva, svårt ta till dig instruktioner.
Jag blir fundersam kring hur dina föräldrar och dina lärare under högstadiet och nu på gymnasiet har pratat med dig om det? Har dessa problem kommit på tal i dialog med skolan?
Det är många unga som upplever liknande problem som du gör och det är en vanlig insats från skolan att man kan få särskilt stöd i undervisningen kring det.
Om du inte redan har fått ett sådant stöd så kan du ta upp med din mentor att du vill boka ett möte. Då brukat det ske tillsammans med dig, dina föräldrar, mentor och eventuellt någon representant från Skolhälsan, t.ex. specialpedagog eller skolsköterska.
Du kan då få hjälp med en plan från skolan över vilken typ av extra stöd du behöver.
Om denna insats från skolan inte är tillräcklig hjälp för dig, och om ni tillsammans kommer fram till att man behöver förstå mer om dina svårigheter, så kan Skolhälsan ibland också föreslå att man kan behöva utreda vidare.
Syftet är då att förstå mer om vilka insatser du är hjälpt av i inlärningen och ta reda på mer om de orsaker som medför problem som är kopplade till inlärning och att läsa och skriva.
Du skriver att du också är fundersam på hur du känslomässigt reagerar jämför med hur dina vänner reagerar. Det kan vara många olika faktorer som påverkar våra personliga reaktioner. Man kan t.ex. ha olika temperament och under uppväxten utvecklar vi våra känslomässiga uttryck också i samspel med omgivningen.
Våra känsloreaktioner påverkas också av andra händelser och och olika livserfarenheter. Man kan också gå igenom utvecklingsfaser under uppväxten då man har starkare känslouttryck som man senare i livet har lärt sig hantera i takt med att man blir äldre. Som du märker finns det alltså en mängd olika faktorer som inverkar hur man reagerar.
Är det så att du är fundersam över om dina känslouttryck påverkar dina kompisrelationer eller hur de ser på dig? Skulle det i så fall gå att prata med dem om det?
Om man tycker att ens sätt att reagera bidrar till problem i viktiga relationer för en, och att det känns svårt att själv veta hur man kan förstå och påverka att det blir så, då kan man gå och prata om det t.ex hos skolkurator eller vid en ungdomsmottagning. Samtal kan då hjälpa till så man får nya synsätt och kan utveckla sätt att hantera det som man tycker blir svårt.
Även om det inte gick att svara direkt på din fråga varför du reagerar annorlunda så hoppas jag att du ändå fått svar rörande hur du kan gå vidare med de olika problemen som du beskrivit.
Lycka till!