Hur kan jag bli frisk?
Jag är en tjej på 18 som haft ätstörningar sen jag varit 12. Jag har haft kontakt med både SCÄ och Mando men är ändå inte frisk. Jag har fuskat nig frisk men aldrig blivit frisk.
just nu har jag en blandning mellan bulimi och anorexi och jag mår så dåligt. Jag vill bli av med denna skit. Jag hatar min ätstörning och vill heldre dö än att fortsätta leva med den....
men jag vet inte hur jag ska ta hjälp... jag vill inte att mina föräldrar ska veta att jag har dem problemen jag har. Dem är oroliga för hur jag ser ut men genom att jag tidigare varit inlagd osv så har jag inte samma beteenden vilket gör att dem inte misstänker något.
Och jag känner att jag skulle göra dem något så otroligt besvikna och första deras liv genom att säga hur jag egentligen mår och hur läget egentligen är.
Men fråga är egentligen hur det går att bli frisk? Hur tar man hjälp utan att någon annan får veta? Hur kan jag bli frisk?
A

BUP svarar:
Hej
Om du är över 18 år betyder det att du är myndig. Då anses du som vuxen och du kan utan dina föräldrars inblandning söka vård.
Men bara för att någon nyss fyllt 18 år betyder det ju inte att man är redo att helt och hållet stå på egna ben och sköta allt på egen hand. Men det kan vara en skön känsla att vara vuxen och myndig. Du vill inte göra dina föräldrar besvikna. Besvikelsen bär du också på så den kan ni ju dela tillsammans om de skulle vara besvikna. Du önskar att du blir kvitt din ätstörning. Den önskan delar du med dina föräldrar.  Hur delaktig dina föräldrar ska och behöver vara i den vård du söker vet jag ju naturligtvis inte. Det beror säkert på vilken verksamhet du söker hjälp hos. Jag ser alla familjemedlemmar som viktiga och tänker att de flesta kan bidra på något sätt med att stötta och trösta. Dela med- och motgångar. Familjen är viktig och jag ser den som en resurs men förstår samtidigt att man inte vill oroa och göra dom besvikna. Svår balansgång.
Om du under flera år kämpat med din ätstörning förstår jag verkligen att du både hatar den och vill bli av med den. Hur det nu gick att fuska dig frisk vet jag ju inte men om du verkligen vill bli frisk måste du vara så ärlig mot dig själv och de som kommer att hjälpa dig. Om du ska ta kontakt med vuxenpsykiatrin för ytterligare hjälp eller ta kontakt med Mando eller SCÄ. Mando och SCÄ har du samarbetat med tidigare och känner till deras behandlingar. Om du vill pröva något nytt så är tjejzonen kanske ett alternativ.
Lycka till!