Känner mig som en fånge i denna värld
Hej, jag vet inte vad jag ska göra. Mina tankar bara snurrar runt i tankar om en ätstörning och självmord. Försökte spy när jag kom till skolan idag men jag vågar inte stoppa fingrarna i halsen. Känner mig så misslyckad.
Sedan har jag börjat kolla på en serie också där man får veta skälen till varför en tjej tar livet av sig. Den serien inspirerar mig väldigt mycket, jag skulle vilja göra samma sak. Detta gör mig rädd. Jag är rädd för mig själv och min omgivning. Jag känner mig som en fånge i denna världen. Jag kan inte vara mig själv i skolan eller hemma. Om mindre än en månad går jag ur skolan för gott men jag är rädd. Skolan är allt jag vet, min trygghet hela mitt liv. Nu har jag snart ingen fast inkomst om jag finns kvar då. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.
Har försökt kontakta skolan kurator via mejl men när hon svara så ville hon bara att jag skulle komma till henne men jag har inte tid till de. De skrev jag i den första raden så de känns inte som att hon bryr sig heller. Vet egentligen inte vart jag vill komma med detta brev, kanske hoppas jag på att få hjälp, svar på mina frågor eller ville jag bara berätta mina innersta tankar för någon? Jag vet inte men jag hoppas att jag inte förstörde eran dag med detta brev.
MVH tårarna som ingen ser
Tårarna som ingen ser

BUP svarar:
Hej!
Du står inför att gå ut skolan och gå ut i livet därutanför. Och du vet ännu inte hur det livet kommer att se ut.
Det är inte alls konstigt att man kan känna sig rädd och osäker inför det steget. Skolan har, som du själv säger varit ens trygghet sedan lång tid. Många kan känna igen sig i en osäkerhet inför det nya som väntar, även om de inte vill prata om det. Att sluta skolan ska ju firas. Man ska jubla, vara glad och lycklig. Att man då också kan känna sig vilsen och rädd är inte så lätt att tala om.
Hur svårt detta är förstås olika. Om man redan har bestämda planer för vad man ska göra sedan kan avskedet från skolan kännas lättare än när man ännu inte vet vad man ska göra. Och har man det förhållandevis stabilt och tryggt omkring sig förutom skolan är det förstås också lättare.
Men när man ger sig in i något annat efter skolan tar livet steg för steg en ny form. Det som känns ovisst och skrämmande nu kan bli en ny trygghet sedan. Man behöver heller inte genast veta vad man ska göra i fortsättningen utan ta steg för steg för att hitta vad man vill.
Jag vet inte om det är annat förutom att skolan slutar som gör att du mår dåligt nu. Men vad det än är, är det bra att tala med någon om hur du känner och tänker.
Du har kontaktat skolkuratorn och hon ville ni skulle träffas. Det är tycker jag en bra ide´. Det är svårt att tala om känslor på ett sätt som blir till hjälp när man skriver. Ett samtal är mer hjälpsamt.
Men du blev osäker. Och det blir man ju inför att första gången tala med någon man inte känner om svåra känslor. Jag tycker ändå att du ska försöka. Man kan få god hjälp av att tala med någon. Bättre än att tänka på olika sätt att skada sig själv.  Kanske har du svårt för att våga visa dina känslor eller som du säger, dina tårar. Men det är också något man tar steg för steg i ett samtal. Och det är bättre än att tänka på att på olika sätt skada sig själv.
Du ska ge livet och dig själv en chans. Sluta se serien om en flicka som tar sitt liv. Du kan hitta bättre sätt att lösa det som är svårt!
Men våga tala med någon nu. Skolkurator är ett alternativ. Du kan också kontakta ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan gå in på BRIS hemsida och boka telefontid med kurator där. Då kan du vara anonym om du vill.
Om tankarna på att inte vilja leva blir starka kan du kontakta Mind/självmordslinjen.