Har blivit slagen
Hej, jag är en tjej på 13 år som har levt med depression och ätstörningar i 2 år.
Min mamma är den enda som vet om detta i min familj men hon hatar mig för det, hon tycker att jag överreagerar och att jag bara hittar på så jag kan få uppmärksamhet, hon skriker mycket på mig och använder ibland våld. Min storebror som är 18 år har börjat använda våld mot även mig. Jag har blivit slagen för att jag inte har tränat då han tycker jag är för tjock och ifall jag hoppar över en dag av träning så börjar han slå mig med laddare, bälte eller händer. Jag känner mig inte alls trygg i mitt eget hem och vill aldrig vara hemma eller vara med på ”familjemiddag” längre, jag vet inte vad jag ska göra då jag inte vågar ta hjälp och min familj inte förstår hur jag mår.
/ den nedstämda tjejen

BUP svarar:
Hej!
Vilken besvärlig familjesituation du lever med. Inte konstigt du mår dåligt och inte känner dig trygg hemma. Du skriver att du inte vågar be om hjälp. Jag kan förstå det. Jag antar att du gärna skulle vilja veta vad som händer om du börjar berätta för t.ex skolkuratorn. Våld på det sättet du beskriver är förbjudet och olagligt.
Jag tror att det skulle vara bra för dig att prata lite mer ingående om din hemsituation anonymt. Då skulle du kunna får reda på vilken hjälp som finns och hur socialtjänsten där du bor kan hjälpa både dig och din familj. Så jag föreslår att du ringer Bris tel. 116 111 och pratar med en kurator anonymt. De kan ge dig bra råd. Jag tycker också du ska ringa Socialtjänsten anonymt och prata med dem om din situation. De kan berätta hur de arbetar. Du kan läsa mer om detta på KollPåSoc.
Lycka till! och tveka inte att söka stöd, så här ska du inte behöva ha det!