Min mamma vill ta livet av sig
Fick igår reda på att min mamma ska åka till Grekland och ta livet av sig om ca en månad. Hon säljer av saker och försöker få ihop pengar till att avliva hundarna. (Hon har det jobbigt ekonomiskt, depression, pdss, skilsmässa)
Jag mår skit över detta men kan inte göra något. Det va mammas bästa vän som bekräftade detta igår kväll.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vem kan du prata med om detta? Din pappa eller är han "fel" person nu - du skriver om att skilsmässa kan vara ett av skälen till att din mamma mår så dåligt.
Eller finns det någon annan vuxen som du känner förtroende för? Annars kan du söka en samtalskontakt på en ungdomsmottagning eller söka hjälp på en vårdcentral eller kanske din skolkurator. Det är naturligtvis väldigt ångestfyllt och påfrestande att leva med en mamma som har allvarliga självmordsplaner och jag tror det skulle vara bra för dig att ha någon att prata med. Både hur du själv mår men också vad kan du göra nu innan din mamma gör allvar av sin plan att flytta.
Vilka vuxna finns det omkring dig och henne som kan ta ansvar att hjälpa henne till vård och hjälp?
Det var bra att hennes väninna berättade för dig. Prata med henne om vad ni kan göra för att hjälpa din mamma. Det gör det möjligt för fler personer att på olika sätt försöka hindra din mamma och få henne på andra tankar.
Du kan ta kontakt med Socialtjänsten där du bor och fråga hur hur de hjälpa dig. Du kan hitta  telefonnummer på KollPåSoc.
Du kan också få tips och hjälp genom att ringa Mind-självmordslinjen. De finns också till för anhöriga med suicidplaner.
Jag tänker att du alldeles nyss fått höra detta och det är inte så lätt att veta hur du ska agera. Du skriver att du inte kan göra något. Jag tänker att du nog ändå kan göra en hel del.
Jag tror det betyder mycket att du visar din mamma hur du tänker och känner nu när du fått reda på hennes plan. Jag tänker att du ska låta henne veta hur mycket du vill ha henne kvar levande och hur oändligt ledsen du skulle bli om hon inte fanns.
Många deprimerade och suicidala  har svårt förstå hur viktiga de är för andra och det är bra att de får veta. Det är bra om det finns många människor runt din mamma som bryr sig om henne och pratar med henne, nu när hon mår så dåligt.
Hoppas du hittar någon du kan fortsätta prata med om dig själv och din mamma!