Är självmordstankarna på riktigt
Hej.
Ibland känner jag mig väldigt deppig och funderar på självmord, det läns lite som att jag lever för att gå till skolan ungefär. Jag vet inte om självmordstankarna är på allvar riktigt eller om jag bära fantiserar lite konstigt men jag tycker värkligen skolan är jobbig och jag orkar inte med den. (Jag har inte berättat för någon) .
RV

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver att du har en hel del tankar som både oroar dig och kanske skrämmer dig. Du beskriver att skola både verkar vara viktig för dig men också samtidigt jobbig och stressig. Du skriver också att du inte prata med någon så det finns ingen som vet hur du har det och vad du oroar dig för.
Det är inte ovanligt att man tänker att man inte skall berätta för någon om hur man har det. Men dessvärre är det sällan någon bra lösning. Att gå runt med oroliga tankar och känslor utan att dela dem med någon bruka kunna göra så att tankarna och känslorna känns ännu jobbigare.
Vad du antagligen inte vet, men som jag vet, är att man måste inte känna som du gör. Det finns hjälp att få. Du behöver dock försöka bestämma dig att komma över din tröskel mot att prata med någon. Jag vet inte varför du inte pratat med dina föräldrar om hur du har det. Du kanske är orolig för hur de skall reagera. Det brukar dock vara så att föräldrar vill veta hur deras barn har det och de brukar vilja hjälpa till. Du kanske ändå skall pröva att prata med dem?
Finns det kanske någon vuxen på din skola som du har lite förtroende för så kan du också prata med den. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen för att få någon att prata med. Om du pratat med dina föräldrar så kan ni tillsammans söka hjälp på din närmaste BUP. Där finns det människor som är vana vid att möte unga människor som du i svåra situationer. Som sagt försök att inte vara ensam med dina tankar och känslor!
Lycka till!