Hur ska jag göra för att må bättre?
Hej BUP! jag är en tjej på 14 år och jag har mått dåligt ett tag nu. Jag isolerar mig på mitt rum, känner mig nerstämd, har självmordstankar, har ett självskadebeteende och äter inte så mycket som jag borde. Jag vet inte varför jag mår dåligt och tror jag kan ha panikångest och BDD för jag sökte lite o vissa av mina symptom stämmer in på det. Jag vågar inte riktigt prata med mina föräldrar eller kompisar men jag tror att min bästa kompis anar lite hur jag egentligen mår. Ibland, t.ex som nu när jag skriver, så vill jag bara lägga mig ner och gråta.Jag trivs inte i skolan heller för där är allt bara skit, känns inte som jag syns. Jag hatar min kropp och har jättedåligt självförtroende och har bara blivit  värre. Vet inte vad jag ska göra för att må bättre för jag vill inte prata med nån om det heller. Jättetacksam för svar!
M

BUP svarar:
Hej!
Du mår inte bra.  Du är rädd för att tala med dina föräldrar och kompisar om hur du känner dig. Det känns som du inte syns och så är det ju delvis också eftersom du gömmer dig och inte vill visa för någon hur du mår.
Du undrar hur du ska göra för att må bättre för du vill inte tala med någon.
Det låter som du är ovan vid att visa vad du känner för andra. Istället drar du dig undan och ser ner på dig själv.
Men du behöver tala med någon. En professionell vuxen är van vid och tycker inte det är konstigt att en ungdom kan ha svårt att våga berätta om sig själv och sina känslor till en början. Och man behöver inte säga allt på en gång utan man kan börja litet i taget.
Jag tycker att du ändå fastän du är tveksam, ska försöka vända dig till någon att tala med. Det  är hjälpsamt på ett helt annat sätt än när man skriver brev. Det tycks också vara just detta, att våga tala om och visa dig själv inför någon annan, som du behöver få hjälp med och förändra.
Du kan vända dig till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun.
Och går det verkligen inte att tala med dina föräldrar? Föräldrar brukar vilja veta hur deras barn mår.
Försök fastän du är rädd!