Känner mig som en skum varelse
Goddag. Jag är en trettonåring som under mer än ett år har haft svårigheter. Jag har läst en del om mina symptom då jag verkligen är intresserad av psykologi och vetenskap, men jag har inte mod nog att berätta det för någon bekant.
Jag har upplevt symptom av depression, ångest, socialfobi, svag OCD, vag ätstörning, kanske schizophreni, möjligtvis sociopati, och massor av självmordstankar och tankar på döden. Även några varsel på könsdysfori, som min familj absolut inte skulle kunna acceptera. Jag är alltid negativ, oenergisk, och så trött, trött på livet, trött på allt. Egentligen tror jag inte att jag har några fog till det, men det kanske beror på att jag är väldigt ensam. Dock gillar jag att vara ensam. Jag älskar att vara ensam. Jag hatar folk. Ibland tänker jag på hur kraftfull människan är. Jag skulle kunna döda vem som helst med enbart dessa händer, inklusive mig själv. ’L’appel du vide’, kallas fenomenet tydligen, att utan skäl vilja skada sig själv. När jag tänker på det så låter allt detta så flummigt och fånigt. Jag kanske inte borde ha skrivit detta . . .
Jag har skurit mig några gånger, men inte djupt nog. Dessutom tycker jag att det låter för klyschigt, som i böcker. Panikattacker inträffar flera gånger om veckan. Jag vill bara sluta mina ögon och drömma mig bort från mina tankar, där jag ligger sex fot under stjärnorna. Jag har inte minsta aning om vad jag ska göra, mitt huvud tar kål på mig. Förintar mig. Sliter i mig. Jag gör allt möjligt för att glömma bort och slippa höra mina ekande tankar. Jag vill dö. Men jag vågar inte. Mina fantasier kretsar oftast kring döden, ett av livets största (olösta) gåtor.
Jag hatar dessutom den kropp jag lever i. Jag vill inte vara av ett speciellt kön. Jag vill inte vara religiös, jag är ateist. Jag kanske inte är heterosexuell. Jag antar att tanken på att inte vara accepterad i samhället har biologiskt sett en inverkan på människan. Jag vill inte leva. Vad ska jag göra? Är det en del av mig eller enbart tillfälligt?
Med vänliga hälsningar
~// En skum varelse

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga till oss!
Jag tycker att det var bra och att du bestämde dig för att skriva och försöka be om hjälp. Du skriver att du är intresserad av psykologi och vetenskap och det tycker jag märks när man läser ditt brev.
Du skriver att du har haft en rad olika symtom som du kan känna igen från det du läst. Du säger att de tankar du har började för cirka ett år sedan. Hur såg ditt liv ut då och var det något som hände dig vid den tidpunkten? Jag vet inte om du har några egna tankar kring varför det blivit som det blivit för dig. Hur du förstår dig själv och att du mår som du gör.
Det du dock beskriver är att du har känt att du inte är rätt i din kropp. Du skriver att du haft "varsel om könsdysfori". Du skriver att du tror att det är något som dina föräldrar aldrig skulle acceptera. Det är kanske som du skriver men det kanske kan vara på något annat sätt. De kanske har svårt att först acceptera ditt läge men om ni kan prata om det så kan det kanske bli något som de både kan förstå och acceptera. Det är något som du kanske skall undersöka.
Du beskriver också panikångestattacker flera gånger per vecka. Det var bra att du skrev till oss. Det brukar inte vara bra eller hjälpsamt att gå runt med svåra tankar och känslor ensam och utan att dela dem med någon. Jag vet att det finns hjälp att få och att man inte måste ha ångest och depressiva tankar resten av livet. Det gäller då att du kan samla kraft till att vända dig till någon som kan vara till hjälp för dig.
Jag tycker att du skall fundera på om du inte trots allt skall pröva att prata med dina föräldrar. De kanske visar sig att de vill hjälpa till. Då kan ni tillsammans vända er till er närmaste BUP. Det kanske finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för som du kan pröva att berätta för. Man kan också vända sig till sin ungdomsmottagning för att få någon att prata med och dela sina tankar och känslor med.
Du skriver under med ”en skum varelse”. Jag vet inte om det säger något viktigt om din självbild. Att du faktiskt tänker att du är en skum varelse och att andra också tänker att du är en skum varelse. När man läser ditt brev så framträder ingen bild av en skum varelse utan av en ung människa som har mycket kämpiga och allvarliga tankar och känslor.
Lycka till!