Känner obehag hos pappa
jag har skilda föräldrar, när jag bor hos mamma känner jag inget obehag av att hon kramar mig/klappar mig på axeln osv, men när jag är hos pappa och han gör exakt samma sak känner jag obehag av det, mamma och pappa har under hela mitt liv gjort så men jag har aldrig känt obehag av det innan. Vad ska jag göra? Mår jättedåligt av detta, vill inte prata med mamma för då kommer hon tro att jag mår dåligt när jag är hos henne också. Inte heller med en psykolog/kurrator för då känns det som om de kommer tro att han är pedofil fast i själva verket är det mina hjärnspöket. Han har inte gjort något och jag vet inte vad jag ska göra

BUP svarar:
Hej!
Det bästa är att säga till din pappa att du känner obehag när han kramar dig. Du behöver ju inte alls krama honom om du inte tycker det känns bra.
Har du någon tanke om varför det inte känns bra? Är det känslan, stämningen i det som blir obehaglig? Det kan förändras om du vågar säga det till honom.
Att du inte kan berätta detta för din mamma säger du är att hon då inte skulle tro att du inte trivs hos henne. Är det kanske också för att du är rädd att väcka upp en konflikt mellan dina föräldrar? Att din mamma skulle bli arg på honom? Att saken skulle kännas större för dig än du vill att den ska vara?
Du vill inte heller tala med någon psykolog eller kurator för att den då skulle kunna tro att det var allvarligt.
Det låter som du är bekymrad och orolig över att det känns så här tillsammans med din pappa. Och att du är osäker över varför det känns så här. Men du vill inte tala om det med någon, för att det då skulle kunna kännas värre.
Men din känsla är värd att tas på allvar både av dig själv, av dina föräldrar eller någon utomstående. Det är inte detsamma som att dra slutsatsen att din pappa är pedofil.  Men du känner ett obehag och din pappa behöver få veta det och anpassa sig efter det.
Så försök tala med honom, med din mamma eller med någon utomstående som ungdomsmottagning eller skolkurator. Du kan också ringa, anonymt om du så vill, till BRIS.
Försök. Att gå ensam med sina tankar och känslor kan göra det värre.