Flera olika ätstörningar
Hej! Jag är en 14-årig tjej och i drygt 2 år så har jag haft 3 ätstörningar, jag har inte riktigt fått någon diagnos men har haft en massa symptom gällande dessa. Det började med ortorexi som sedan blev anorexi när jag precis hade fyllt 12. Jag scrollade ner på instagram och såg en massa modeller med "drömkroppen". De hade ett thigh-gap, abs, smal midja och smala ben och armar. Jag själv tyckte just då att mina lår var alldeles för tjocka, min midja var för bred och jag hade inga abs. Detta ville jag förändra så jag började med att ta bort godis, chips och läsk ur min kost direkt. Detta låter ju bra att man får bort tomma kalorier och det, men jag hade ingen aning om att jag senare skulle vara rädd för att äta en gurka. Jag trodde att för att få drömkroppen som alla pratade om så skulle man gå ner mycket i vikt och träna mer för att få tonade muskler. Så varje dag gick jag minst 10.000 steg, tränade mage och rumpa, räknade kalorier och åt ungefär XXX kalorier och tyckte att det var för mycket. Jag började väga mig varje dag och om siffrorna på vågen inte minskade så åt jag mindre och tränade mer. Detta ledde till att jag rasade i vikt och jag höll på med detta i 2 månader tills min mamma grät för att hon fick reda på att jag hade dessa ätstörningar. Man kunde se mina revben och höftben och jag hade ingen energi och sov alltid i minst 2 timmar när jag kom hem från skolan. Jag bestämde mig då för att äta mer och inte vara så rädd för att gå upp i vikt, men min hjärna ville fortsätta att äta mindre och gå ner i vikt. Jag ville bara bli mindre och mindre. Efter flera månader var jag fortfarande underviktig och min mamma pressade mig till att gå upp i vikt. Det var då jag började utveckla min andra ätstörning, BED. Jag tänkte att jag skulle gå upp i vikt snabbare genom att äta en massa skräpmat för att jag ville göra min mamma "stolt" över att ha lyckats gå upp i vikt. Men efter en dag med en massa skräpmat mådde jag så illa och ångrade att jag åt allt. Så dagen efter åt jag betydligt mindre så att jag skulle få bort den vikten som jag hade fått på från min skräpmats-dag. Detta ledde till att mamma fortsatte att pressa mig till att gå upp i vikt, och jag fortsatte att äta enormt mycket mat och väldigt lite dagen därpå. Jag hade nu fått en BED som jag fortfarande har idag. Jag har haft BED i över 1 år och jag har gått up 10 kilo och mår inte bra av det. När jag ser mig själv i spegeln vill jag bara gråta och önskar nästan att jag får tillbaka min anorexi. Nu vill jag verkligen gå ner åtminstone 6 kilo. Jag vet att alla säger "Du måste älska dig själv, bry dig inte om hur du ser ut" osv. Men, hur ska jag älska mig själv och min kropp om jag ständigt mår illa av hur jag ser ut? När jag väl gått ner dessa kilon, då kommer jag att må bättre. Jag kommer att fortfarande vara normalviktig. Men det är ett problem, jag vet inte hur jag ska gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Jag är rädd för att få en annan ätstörning när jag försöker gå ner i vikt. Jag vill gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt och ha en bra relation till mat senare i livet. Jag vill inte börja få bulimi nu till exempel, jag klarar inte av en ny ätstörning, jag mår inte bra av det. Snälla, hjälp mig så att jag inte behöver leva flera år till med ätstörningar. Jag vill bara vara en vanlig människa med hälsosamma kostvanor.
En tjej med många ätstörningar

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver om ett stort och allvarligt problem som många nog kan känna igen sig i. Du beskriver hur du kämpat med maten under lång tid utan att lyckats med att må bra. Jag förstår det som att du och din mamma hållit på med din vikt på egen hand. När det blivit som det blivit för dig att maten varit ett bekymmer under så lång tid är det nog ett tecken på att du behöver hjälp av någon som är van vid sådana bekymmer.
Du beskriver också din önskan och din längtan efter att slippa dina ätstörningar och att du vill vara en vanlig människa med hälsosamma kostvanor. Det tror jag är något mycket viktigt för dina möjligheter att lyckas. Jag vet inte vart du bor men om du bor i Stockholm kan du vända dig till t.ex. Stockholms centrum för ätstörningar, SCÄ. På deras hemsida kan du se hur man gör en egenanmälan. Du kan ju också vända dig till din vårdcentral för att få hjälp med hur du skall hantera maten så att du mår bra. På vårdcentralen brukar det också ibland finnas dietister och detta är ju deras specialområde. Det går också att vända sig till BUP för att få hjälp. Det viktiga jag försöker säga till dig är att du behöver hjälp av någon som är van vid att möta människor med bekymmer.
Lycka till!