Varje gång jag slår känns det bra
Hej jag är en 12 årig tjej, snart 13.
Jag är tyvär inte normal, visst ingen är normal men jag har något extra som är både hemskt men ganska roligt (Det beror på hur jag mår). Jag har just nu färgat mitt hår svart för att jag älskar det. Min mamma gillar inte mitt beteende. Och det kan jag förstå. Jag slår henne och sparkar henne, skriker åt henne. Men jag har ofta den här konstiga känslan i magen, men för varje gång jag slår min mamma känns det bra. Jag skär mig själv för att det känns bra. Jag har problem med mina anger issuse, Jag vet att jag inte kan kontrollera det och jag försöker att inte bli arg. Men alla triggar mig och retar mig för den jag är! Jag har känslan just nu att jag vill göra illa nåt eller någon men jag kan inte. För varje gång jag blir arg svartnar det för mig typ, jag är ännu räddare för mig själv än vad människor är för mig. För att jag vet att jag någon dag kommer bli så arg att jag gör något jag ångrar, något hemskt. Mamma brukar prata med pappa om mitt beteende och jag hörde henne säga det hemska orden en gång,"Hon kommer bli så arg och mörda mig eller nån annan". Jag blev så ledsen att jag skrattade okontrollerat. Och just att jag skrattade?! Jag är rädd för mig själv,det är jag. Jag har varit mobbad ända sen barn och jag tar ut detta som hämnd men inte mot dom som gjorde det utan min familj!
Hjälp mig innan något händer! Jag lovar att det min mamma sa var en sanning som antagligen kommer hända, och jag vill inte det!
Jag kan inte kontrollera mig alls!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev och din fråga!
Av ditt brev förstår man att du haft det jättesvårt under lång tid. Att du blivit mobbad under hela din skoltid. Att bli mobbad och under så lång tid kan få vem som helst att ha hur mycket arga känslor som helst och samtidigt undra över om man är normal. Sen kan det ju finnas fler skäl till att du mår som du gör.
Alla som blir mobbade kan säkert vittna om känslan av att mobbarna har rätt i det de säger och gör. Att man är knäpp, ful o s v.
När jag läser ditt brev så blir det tydligt hur bra du kan beskriva din situation och hur det känns för dig. Du skriver också om din oro för att du skall göra något som du egentligen inte vill. Du tar ett ansvar för dina bekymmer och hur det blir för dig och din omgivning. Du ropar på hjälp och det tycker jag är bra och viktigt då du inte mår bra i din situation när du slåss och skär dig.
Jag tycker att du skall försöka prata med din mamma och din pappa om de problem du beskrivit. Då kan ni tillsammans söka hjälp på BUP. Där finns det människor som är vana vid unga människor som har det svårt på olika sätt.
Kanske kan dina föräldrar också hjälpa dig och prata med din skola så att de vuxna på din skola försöker ta tag i den mobbingsituation du beskriver.
Skolan har ett långtgående ansvar att göra saker när någon blir mobbad.
Men även om skolan gör saker för att förbättra din skolsituation tror jag det är viktigt att du får hjälp av någon där du kan prata om dina olika tankar och känslor som du har om dig själv.
Det var bra att du skrev till oss och det skulle vara bra om du kunde tänka på det som ett startskott för att du skall få hjälp att förändra din situation och hur du känner dig.
Lycka till!