Kroppskomplex och vill gå ner i vikt
Hej! Jag är en 11 årig tjej som har jätte mycket kroppskomplex, och jag vill gå ner i vikt. Är det normalt att väga 36kg när man är 11år??
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss med ditt problem med kroppskomplex.
När man är i din ålder är det vanligt att man i sin utveckling blir mer uppmärksam på sig själv och börjar tänka mycket mer på hur man ser ut och beter sig - och hur man tror att andra ser på en.
Det är också en ålder då kroppen förbereder sig för puberteten och man kommer växa och bli längre. Därför är det viktigt att äta normalt och regelbundet.
När du skriver att du har mycket kroppskomplex så gissar jag att det betyder att du har svårt att trivas med din kropp just nu och du har antagligen mycket negativa tankar om dig själv och ditt utseende. Stämmer det? Jag tror du kommer vara hjälpt av att få stöd i att hitta andra sätt för att få bättre självförtroende och en mer positiv självkänsla.
I så fall är det viktigt att du börjar prata med en vuxen om de här negativa tankarna och vad du kan göra för att trivas bättre med dig själv. Kan du prata med din mamma eller pappa? Eller finns det någon annan vuxen som du litar på och kan prata med?
Du kan också vända dig till skolsköterskan eller till skolkuratorn och ta upp problemen med kroppskomplex och hur man kan göra för att gilla sig själv mer.
Såna här tankar du har om att gå ner i vikt leder till ännu värre negativa känslor och tankar om sig själv.
Så försök att inte lyssna på dem.
Ta hand om dig!