Ett fåtal vänner kvar och spyr nästan varje dag
Jag har nu bara ett fåtal vänner kvar, spyr nästan varje dag och tänker på varenda liten sak jag gör. Så mycket har hänt på så kort tid och jag lämnar vänner eller förlorar dem nästan varje vecka. Vad gör jag när de tar slut? Mitt mål just nu verkar vara en ensam, smal person. Jag vill vara trevligare men tappar lätt humöret. Jag vill vara snällare men vågar inte. Personers frågor skrämmer mig. Deras blickar och konversationer stänger ute mig eller anklagar mig. Det känns inte rätt. Jag lämnar efter mig ett spår av besvikelse, frustration och hat. Ett spår jag inte tar mig ifrån. Jag är lyckligast ensam och underhållen av böcker. Min lycka i allt annat försvinner gradvis eller har redan torkat ur. Och det dummaste av allt? Jag ville det här. Min uppmärksamhetskrävande personlighet ville ha något speciellt. Jag ville må psykiskt dåligt. Då skulle folk bry sig mer. Men när tappade jag kontrollen? Är jag ens ”drabbad” av något eller är det fortfarande bara suktandet av uppmärksamhet som talar? Jag blir rädd för vad de pratar om. Rädd över det faktum att så många vet en sak som i nuläget skulle förstöra mitt liv. Jag ville ha uppmärksamhet. Så jag berättade. Men nu ångrar jag det djupt. Varje gång jag berättade mådde jag bara sämre. Och de som vet lämnar mig tillslut. Kompisarna är nere på ensiffrgt. Och de jag känner att jag kan prata med är kanske ingen beroende på situation. Om folket i min närhet som har makt att göra något får reda på det går min värld under. De får inte veta. Speciellt inte eftersom jag skulle behöva ljuga. Jag kan inte berätta att de är de som står mig närmast som jag tror är roten till mina problem. Jag kan inte dra ner dem i hålet. Jag fortsätter söka uppmärksamhet. Likt syftet med det här. Men likt andra beroenden tar det över mitt liv och jag kan inte sluta.
Jag orkar inte leva såhär längre. Det är för mycket känslor. Hat. Svek. Besvikelse. Frustration. Glädje. Lycka. Stress. Det blir för mycket och jag har aldrig varit tillräckligt stark för att klara av något. Förlåt det här inte är formulerat som en fråga. Men jag vet inte vad jag frågar efter och därför bestämde jag mig för att bara berätta.
Har ni en lösning? För jag hittar den inte själv och motivationen stack för länge sedan.
Den frustrerade ensamvargen

BUP svarar:
He!,
När jag läste ditt brev så tänkte jag: vilken sorglig situation du verkar hamnat i!
Du har längtat så starkt efter att bli sedd och bekräftad (så till den grad att du svälter dig och spyr)och nu håller du på att förlora dina vänner.
Du är värd mer än så här och att må bra. Jag tror du lurar dig själv när du tänker att du är lyckligast ensam och i sällskap med böcker. Inget fel i att du trivs med att läsa och ta det lugnt, men vi människor är sociala varelser som behöver positiva relationer, kärlek och stöd.
Du skriver att du inte kan hitta lösningen själv och när man känner så, så brukar det vara en viktig signal att lyssna på. Det är ofta alldeles för komplicerat för jämnåriga att hjälpa en vän som mår dåligt. Vad dina vänner än försöker göra för dig är risken ändå stor att du inte kommer känna att det är tillräckligt.
Det betyder inte att du har dåliga vänner (eller att de inte bryr sig tillräckligt mycket om dig) bara att de också är unga och att det som du behöver hjälp med är något annat än vad vänner kan ge.
Du skulle istället behöva prata med en vuxen om dina problem och få hjälp och stöd av en mer livserfaren person. Finns det vuxna i din närhet som du har förtroende för och som kan lyssna på dig, stötta dig i att hitta lösningar när du kämpar med olika problem?
När jag läser ditt brev uppfattar jag att du saknar ett sådant stöd, stämmer det?
Jag vill ge dig rådet att vända dig till en professionell samtalskontakt för att få hjälp att sortera i problemen som du beskriver. Du kan börja söka samtalskontakt via din elevhälsa (t ex skolkuratorn) eller vid en ungdomsmottagning.
Det vore också bra om du vände dig till vårdcentralen och berättar om dina matproblem och att du spyr. Då kan de hjälpa dig att kolla upp att du inte har fått någon obalans i kroppen.
Du kan också söka stöd över nätet via Tjejzonen eller Tilia. Du kan läsa mer om ätstörningar här och vart man kan vända sig för vidare hjälp kring det.
Var rädd om dig!