Är jag trans?
Hej, Jag är biologiskt en tjej men jag har aldrig riktigt känt mig som varelse tjej eller kille. Jag klär mig alltid i "killkläder" och har kort hår. Jag känner mig mer som kille än som tjej, är jag trans? Och i så fall hur kommer jag ut?Jag är jätterädd att mina föräldrar, syskon och vänner inte kommer att gilla mig längre.
Dels pågrund av detta och en del annat så har jag börjat må väldigt dåligt psykiskt och skär mig ofta och tänker en del på att ta mitt liv. Hur ska man göra för att må bättre?
K

BUP svarar:
Hej!
Du kommer att få ett relativt kort svar i och med att jag kommer att hänvisa dig vidare. Det handlar naturligtvis inte om att din fråga eller att ditt ämnesområde är oviktig för oss. Tvärtom - men förklaringen är att det finns medmänsklighet, stor kompetens och erfarenhet inom RFSL.
RFSL är en förkortning för Riksförbundet för homosexuella, bisexuella, transpersoners och queeras rättigheter.
På deras hemsida transformering finns det mycket att läsa. Beroende på var du bor finns det olika stödgrupper och hemsidan når ju alla oavsett var man bor.
Läs och kolla in vad som passar dig bäst!
Jag tror att det kan känns bra för dig att känna samhörighet och att läsa andras berättelser. Förhoppningsvis kan du få några bra tips och känna stöd. Kanske träffa andra som är i en liknande situation. Få nya vänner.
Frågor som du sitter med är ju inte unika, men för den skull inte oproblematiska - det förstår jag. "Komma-ut-processen" är ett stort steg. Hur kommer mina föräldrar, syskon och vänner reagera? Kommer de sluta att gilla mig? Svaret på den frågan besvaras först efter du berättat.
En sak är i alla fall högst trolig: alla som du berättar för kommer inte reagera på samma sätt. Vissa kommer behöva tid att ta in detta, andra kan vara mer spontana i sin reaktion. Någon kanske har vetat om det hela tiden.
Vissa vänner glider du kanske ifrån och andra kommer du närmare.
Hur som helst önskar jag att du får leva som du vill, som den unika person du är och att dina föräldrar gillar dig.
Lycka till och kolla in hemsidan!