Vill inte oroa mig för allt
Fobi och rädsla för sjukdomar.
Hej, jag undrar om ni kan hjälpa mig med mina rädslor och fobier. Jag är 14 år och i nästan 2 år har jag oroat mig hela tiden på att allt är farlig. Jag får panik, blir ledsen och arg på mig själv. Jag vet inte vad ska jag göra. En exempel är att jag tänker hela tiden att jag har gått en fästning i kroppen och vill inte gå ut. Jag får ångest och mår dåligt, känner att ingen gillar mig. Mamma och pappa vill hjälpa mig men jag känner att ingen kan göra det. Det är så många tankar i mitt huvet. Jag vill inte vara så. Vill inte oroa mig för allt, det förstör  mitt liv. Tänker att om jag tvättar mina händer hela tiden kommer alla goda bakterier försvinna ( exempel 2) och det för att en av mina lärare sa det. Jag får panik igen och allt blir dåligt. Snälla kan nån hjälpa mig.
Tröttis

BUP svarar:
Hej!
Det är klart att det finns hjälp för dig! Det är utmärkt att du har viljan, motivationen att ändra på det som medför ett sådant stort lidande för dig.
Du ska veta att du är en av många människor som har denna typ av rädslor och att det finns goda, effektiva behandlingsmetoder för att bli av med gnagande oro. Det kan vara mot allt möjligt, till exempel sjukdomar, baciller, att man tvättar sina händer eller att man inte gör det på grund en annan sorts rädsla.
I alla fall - människor är olika och vissa har en större benägenhet att känna oro och ångest och andra har mindre av den varan.
Det är toppen att dina föräldrar vet om dina problem. Och jag håller med dig om att de själva kanske inte kan ge dig tillräcklig hjälp för att bli av med rädslorna. Men de kan ge dig hjälp som leder till att du får hjälp på BUP- mottagningen du tillhör (se adresserna på vår hemsida).
Eller på vårdcentralen - om de har infört mottagning för psykiska besvär (många vårdcentraler har gjort det).
Alltså, tänk på att dina problem inte alls är sällsynta eller konstiga, men de medför ett stor lidande och kan bli begränsande i livet. Det ska inte vara så.
Tala med dina föräldrar och sen ska ni ringa till BUP eller vårdcentralen. Sammanfatta då problemet precis så som du sammanfattar i ditt mejl och du kommer att få hjälp.
Lite mer information och tips hittar du i de korta artiklar jag bifogar till mitt svar.