Blir lätt arg
Hej!
Jag känner att jag har en miljon problem. Jag hoppades på att ni skulle kunna ge mig lite tips och råd. :)
En av mina största problem är min agression, jag blir väldigt lätt arg men kan ändå hantera det i vissa situationer, betyder detta att jag har agressionsproblem?
Jag bråkar hela tiden med mina föreldrar och har det väldigt jobbigt i både skola och på fritid. Jag har bara två kompisar och det kan bero lite på min agression. Eftersom att jag lätt stör mig på folk och kan ofta inte hålla det för mig själv anser folk att jag är en taskig person och att dem inte vill hänga med mig. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta.
Jag tror också att varför jag inte kan hålla dem ”elaka” kommentarerna är på grund av min odiagnoserade Adhd, jag säger ofta saker utan att tänka mig för. Denna adhdn stör inte mig så mycket eftersom att i många lägen kan jag hantera den.
Jag tycker detta är extra jobbig eftersom att jag alltid skapar problem och är väldigt ogillad av lärare och klasskompisar. Sedan är jag deprimerad och nedstämd ganska ofta vilket gör mina agression värre.
Är detta vanligt, och vad kan jag göra åt detta??
B

BUP svarar:
Hej!
Du är mycket insiktsfull när du skriver om problemet med din aggression. Om jag förstår dig rätt så handlar det inte om någon fysisk aggressivitet, utan att du har en stor mängd ilska inom dig som kommer ut i ord.
Du "bråkar" med dina föräldrar, du fäller "elaka kommentarer", jag gissar att du är lättirriterad och kan vara helt enkelt otrevlig mot din omgivning. Och det ställer till för dig, det är klart.
Du förklarar din ilska med en "odiagnostiserad ADHD". Jag vet inte hur du har kommit fram till denna förklaring. ADHD är i första hand en uppmärksamhetsstörning och det nämner du inte att du har. Men det viktigaste är att ilska och irritabilitet kan ha en mängd olika orsaker och förklaringar. Det kan vara en del i ADHD, men det kan likväl bero på helt andra psykiska faktorer och/eller livsomständigheter. Till exempel - som du också nämner - en djup ledsenhet, nedstämdhet, depression som vänds utåt.
Därför är det viktigt att du börjar tala med en professionell om vad du upplever, i vilka situationer känner du din ilska bubbla upp och vad som ligger bakom din ledsenhet.
Du kan välja mellan olika vägar. Upplever du att det finns problem hemma, i relationen med dina föräldrar och hur ni kommunicerar med varandra? Ser också dina föräldrar dessa problem?
I så fall är det bäst att antingen vända er till socialtjänstens familjerådgivning och få familjesamtal för att hitta nya sätt att tala och umgås med varandra i familjen.
Eller så kan ni också kontakta den BUP- mottagning du geografiskt tillhör och få hjälp med familjesamtal därifrån (adresserna finns på vår hemsida).
En annan väg är att du på egen hand  vänder dig till ungdomsmottagningen och får samtal kring vad din ilska och irritabilitet kan hänga ihop med och du får hjälp med att bättre kunna styra dina inre impulser.
Om du dock har en misstanke om och en oro för att du har ADHD är det bäst att börja med att tala med skolkurator eller din mentor eller lärare. De kan se vilka eventuella svårigheter du har förutom att du lätt blir arg och otrevlig mot kompisar och lärare.
Jag bifogar här information om hur en ADHD-utredning går till och då ser du att där måste båda föräldrarna och skolan ge in syn på dina svårigheter.
Jag tycker att det är ett tydligt tecken på din mognad att du vill ändra på ett beteende som är skadligt för dina relationer och för dig själv. Klokt!
Ta nu nästa steg och börja gå på någon av de vägar jag har föreslagit här.
Det kommer att leda dig framåt.