Snälla hjälp
Jag har mått dåligt i några år nu.
Mitt liv är så konstigt/annorlunda. Jag har inte pratat med någon i min familj eller släkt på över ett år. Jag vet inte varför, men det har bara blivit så och jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte om jag någonsin kommer prata med dom och jag vet inte vad jag ska säga. Det är som jag tappar talförmågan.
Jag har vänt på dygnet, jag går upp ca kl 3 på natten och går och lägger mig ca kl 16. Jag går alltså till skolan. Förutom att jag går till skolan gör jag verkligen INGENTING. Jag är inte med kompisar och jag umgås inte med min familj.
Jag har ett självskadebeteende och mina föräldrar har sökt hjälp för det. Dom går till BUP men jag har vägrat följa med. Istället har skolsköterskan pratat med mig och en kurator från BUP har kommit till skolan och pratat. Jag pratar inte med skolkuratorn eftersom det var hon som "avslöjade" för mina föräldrar att jag självskadar.
Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv, allt känns meningslöst och jag vet inte om jag orkar längre. Jag har försökt ta livet av mig 2 gånger, fast inget vet om det och ingen vet att jag är självmordsbenägen. Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra!
Uppgiven människa

BUP svarar:
Hej!
Jag funderar på om det passar dig bättre att få stöd genom olika chattforum eller en mer traditionell samtalskontakt. Det blir tydligt i ditt brev att du just nu vägrar att följa med till BUP och att din skolkurator inte är möjlig att prata med för att hon avslöjade att du har/hade ett självskadebeteende.
Bra att du pratar med din skolsköterska. Om du är hjälpsökande (vilket framgår tydligt i ditt brev) skulle jag önska att du kunde hålla båda möjligheterna öppna.
Du måste delta för att få till en förändring. Ditt självskadebeteende går att få hjälp med, men då krävs att du är delaktig i den behandlingen som erbjuds. Är du inte nyfiken vad dina föräldrar och personen dom träffar på BUP samtalar om? Överraska dina föräldrar och följ med dit.
Sen låter det ju som din relation till dina föräldrar är speciell, eller som du beskriver det, annorlunda. Att knappt växla några ord på ett helt år. 365 dagar utan kommunikation. Där krävs också en förändring. Inte konstigt att det känns ovant att börja prata med varandra igen. Vilket oladdat tema kan ni börja diskutera?
Om steget att gå till BUP känns för stort finns det annan hjälp att söka för att sluta självskada och hitta sätt att hantera sin ångest på ett bättre sätt. Fortfarande så krävs  ditt engagemang och delaktighet. Jag vill tipsa om en sida som heter shedo.
Om du helt tappat kontakten med dina vänner och knappt umgås med din familj finns det även en verksamhet du kanske gillar som heter tjejzonen. Kolla in deras hemsida. Där finns det annat stöd att få som kan vara till hjälp.
Ta chansen och ta emot hjälp för att må bättre på sikt.
Lycka till!