Börjat få tillbaka mitt självskadebeteende
Hej, jag är en tjej på 16 år och har börjat få tillbacka mitt självskadebeteende som jag har haft sen jag var 8, jag har börjat skära mig igen och för att ingen i skolan ska märka det så har jag börjat ha långärmade tröjor så att ingen ser att jag gör det för att jag inte vill oroa dom. Vad ska jag göra för att få stopp på mitt självskadebeteende?
MS

BUP svarar:
Hej!
Det är en viktig fråga du ställer till oss: hur gör man för att sluta självskada?
Du är inte alls ensam om den frågan och att ha hamnat i självskadebeteende och som man sedan upplever svårt att ta sig ur.
Så bra att du kunnat minska dessa problem i perioder. Jag funderar på om du då lyckades sluta självskada helt på egen hand eller om du haft stöd ifrån någon?
Har du haft möjlighet att prata med någon av dina föräldrar om de här svårigheterna?
Det är vanligt att man som ung tycker att det känns svårt att ta steget och berätta för föräldrarna att man självskadar. Om man inte upplever det möjligt att ta upp det hemma så kan man kontakta sin Elevhälsa (skolkurator eller skolsköterska) och få stöd av dem kring det.
Jag tror att du med rätt sorts stöd och hjälp mer långsiktigt kan komma ifrån att självskada. Det finns olika vägar att gå när man har ett självskadebeteende och önskar hjälp att komma ur det.
Via vårdguiden1177 kan du läsa mer om självskadeproblematik, få tips och olika råd.
På nätet kan man söka stöd från Shedo via självskadechatten.
Du kan också läsa om hur man kan göra för att sluta självskada via UMO. Till ungdomsmottagningen kan man även vända sig för samtalsstöd.
När man har haft självskadebeteende längre tid eller när man upplever att självskada är ett problem av flera andra svårigheter, så tänker jag att det kan vara bra att vända sig till en BUP-mottagning för en bedömning och fråga om behandling via BUP skulle kunna vara till hjälp.
Jag tänker särskilt på att du skriver att du har skadat dig i perioder sedan du var 8 år. När psykiska problem kommer i tidig ålder så är det inte ovanligt att det kan hänga ihop med att man kan ha varit med om svåra saker - kanske hemma i familjen eller på annat vis. Det kan också hänga ihop med att man samtidigt kämpar med andra svårigheter, till exempel i kontakten med vänner eller i skolan.
Hur har det varit för dig?
Jag skickar med några artiklar från BUP som beskriver hur man kan se på självskadebeteende och där du kan läsa mer om hur behandling kan gå till.
Ta hand om dig!