Kan jag vara smittad av Hepatit?
Hej
Jag är en tjej som är 16 år.
Jag har haft sex med en kille utan kondom och jag har nu fått reda på att han har hepatit typ B. Jag vet inte vad jag ska göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Bra att du frågar för du ska inte bara låta tiden gå och inte göra något. Du måste ta reda på om du blivit smittad och det kan du göra på en vårdcentral genom att ta ett blodprov. Det är viktigt att du försöker göra detta så snart som möjligt. Du kan kanske få vaccin som gör att du inte utvecklar sjukdomen om du råkar vara smittad. Gå till vårdcentralen så snart du kan. Om det är något du undrar över ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning.
Bra att du tog tag i det och frågade när du var osäker!