En bror som är besvärlig
Min brosa skriker på min mamma och jag blir jätte ledsen, min mamma blir stressig och ledsen. Han skriker och hotar mamma. Han skriker till exempel om att han vill ha pengar annars går han inte till skolan. Han är också ute sent på nätterna och kommer inte hem när mamma säger att han ska komma hem. Jag är rädd för min mammas skull och min brosa. Min brosa är 16. Han beter sig som ett barn. Jag tror inte han har några diagnoser.
snälla skicka råd
snälla maila mig
hur ska ni kontakta mig med min signatur???
Yeet

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som att ni har en kämpig situation hemma som kanske ställer till det för er allihop. Jag undrar om du har pratat med din mamma om hur du känner dig? Eller blir det som att du belastar henne ännu mer om du berättar om din oro?
Du skriver inget om din pappa så jag vet inte om han bor med er eller om dina föräldrar är skilda. Men om din pappa finns i din närhet så kanske du kan prova att också prata med honom. Finns det någon vuxen i din närhet, kanske på din skola, som du kan känna lite förtroende för och som du kan prata med?
Det brukar inte vara bra att går runt med mycket oro och bara hålla den för sig själv. Det låter som att du och din familj skulle behöva hjälp med er familjesituation. Om du pratar med dina föräldrar eller med någon annan vuxen kan du kanske få hjälp att gå vidare. Du kan också titta på en hemsida som heter Koll på soc. Där kan du se vad socialtjänsten kan hjälpa till med. Du kan också se hur du eller ni kan kontakta socialtjänsten.
Det var bra att du skrev till oss. Försök att tänka på det som ett första steg du tagit och att du nu kan försöka gå vidare med att prata med någon för att komma vidare och få hjälp. Du borde inte behöva vara orolig för din mamma och din bror. Det finns hjälp för dig och er att få
Lycka till!