Jobbiga ilskeutbrott
Hej, jag är en 13 år gammal kille som har haft det jättejobbigt med utbrott av ilska och jag vet inte vad jag ska göra. Det känns som att det är jobbiga studenter och lärare i min skola och jag blir där efter arg på min mamma och pappa, och jag vet inte vad jag ska göra. Tack för att ni bryr er!
WL

BUP svarar:
Hej!
Någonting gör dig väldigt upprörd och, så uppfattar jag dig, du vet inte riktigt vad det är. När man blir fylld av en sådan här stark känsla och det är svårt att se vad den hör ihop med, kan det vara svårt att göra något annat med den än att få utbrott. Och då blir det lätt så att andra tycker man är ett problem.
Det är viktigt att förstå mer om vad som gör dig så arg. Du säger att det känns som lärarna och eleverna i din skola är jobbiga. Vet du något närmare om vad som är jobbigt med dem? För det finns en anledning till din ilska som man måste ta på allvar och som både du, dina lärare och föräldrar behöver förstå mer om för att det ska bli bättre. I ditt brev låter det som det har med skolsituationen att göra. Känner du dig illa behandlad och nedvärderad? Får du inte det stöd som du behöver för att arbeta i skolan? Eller är det något annat?
Det kan vara svårt att hitta svar på sådana frågor själv. Oftast behövs det att man talar om det tillsammans med någon.
Kan dina föräldrar stödja dig eller blir det lätt konflikter när ni pratar om detta? Då kan det vara bra att tala med någon utomstående.
Jag tycker du ska pröva att vända dig till skolkuratorn. Du och dina föräldrar kan också vända er till BUP.