Vill ha en ADHD utredning, men hur?
Hej jag är en 13 åring tjej! Jag och mina  föräldrar har alltid trott att jag har adhd,vi har försökt göra utredningar sedan jag var 6 år. Min bror,min syster,min pappa,systerson har adhd/add så det ligger i släkten. Jag har väldigt mycket problem i skolan med mina klasskamrater eftersom dem tycker att jag är jobbig.har haft möten med rektorn om det här men hon har bara struntat i det. Jag hamnar lätt i konflikter,har koncentrations svårigheter,hyperaktiv,impulser,sömnproblem,aggrisionsproblem och detta har jag haft så länge jag kan minnas! Vad tycker ni att vi kan göra,tycker verkligen att det är jobbigt och vill ha hjälp för kan inte kontrollera det. Vi har redan bett om en utredning i min nya skola men dem säger att dem inte gör utredningar och vi har hört av oss till vårdcentralen men dem säger att man ska prata om sånt med skolan.
Tacksam för svar!
Anonymt

BUP svarar:
Hej!
Det är riktigt att skolan inte gör utredningar. Inte heller vårdcentralen gör utredningar.
Utredningar görs på BUP eller på en barnläkarmottagning.
Skolan kan skriva remiss till BUP för en utredning eller för de problem skolan tycker motiverar till BUP-kontakt.
Om skolan inte tycker att det finns anledning att skriva remiss till BUP, så kan dina föräldrar själva ta kontakt med BUP eller en barnläkarmottagning.
Eftersom du själv är så ung är det viktigt att det i första hand är dina föräldrar som driver frågan framåt.
Hoppas detta var till hjälp för er.