Måste läsa om saker om och om igen
Hej jag bara undrar om jag har någon diagnos, jag har väldigt svårt att få in saker i hjärnan som typ text, jag måste läsa om saker om och om igen, speciellt i skolan när det låter. Hemma tittar jag också om saker igen som siffror och text. Samt att jag blir irriterad hela tiden utan anledning, bara någon frågar en sak blir jag alltid jätte irriterad! Tacksam för svar!
Bella

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att veta om du har någon diagnos. Svårigheter med läsning och inlärning kan bero på alla möjliga saker och många upplever det utan att ha/få någon diagnos. Ibland är vi inte så bra på saker som vi skulle önska!
Du skriver att du har svårt med att lära dig saker när det låter i skolan. Vi har alla mer eller mindre svårt att koncentrera oss när det finns störande saker som händer i närheten. Det kan bli ett stort och hindrande problem. Jag tänker att det viktiga i första hand är kanske att försöka förstå hur det kommer sig att du har svårigheter att läsa och ta in saker och se om det går att göra något åt det. Så jag tycker att du ska börja med att berätta om dina svårigheter för din mentor (om du har någon) och ta kontakt med skolkurator/skolpsykolog. De är vana att förstå och bedöma läs och inlärningssvårigheter av olika slag.
Du skriver också att du blir irriterad hela tiden utan anledning. Kanske är det någon slags irritation eller frustration som du går och bär på hela tiden? Kanske blir du irriterad på dig själv för att du inte kan lära dig så snabbt och bra som du skulle önska? Men det kan också bero på många andra saker. Om du kan prata med någon om det -kompis eller förälder kanske du kan lista ut vad det kan bero på?
Lycka till!