När man inte mår dåligt längre, vad gör man då?
hej, det här är kanske en konstig fråga men det är ganska viktigt för mig.
jag har mått dåligt typ hela tiden i ca 1,5 år men nu mår jag nästan inte dåligt alls längre. problemet är att jag inte har någon identitet utom att må dåligt och jag har inga intressen/saker att göra utom att deppa?
jag vet inte hur jag ska förklara men jag vet tex inte vad jag ska kolla på för youtubevideor om det inte är "my depression"storytimes, vad jag ska ha för gotomusik om det inte är depplistan, vad jag ska skämta om om det inte är mitt sugiga liv etc.
Det känns dessutom lite "läskigt" att ha glada passionerade känslor och bry sig om något. Det känns liksom enklare att bara sitta indifferent och scrolla igenom saker relaterade till dåligt mående fast man inte ens mår dåligt, bara för att det är hemma, det är jag, det är mitt livstema. jag har typ alltid ett tema med livet och nu måste jag liksom bestämma mig för ett nytt tema, intresse, identitet att hålla på med istället för depp.  hur ska jag komma ur att tanka deppgrejer när jag har tråkigt? vad gör man om man inte deppar? finns det ens bra musik som inte är deppig?
vad är livet för ickedeprimerade

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du tar upp något viktigt och absolut inte konstigt och som jag tror att många som har mått dåligt kan känna igen sig i. Det kanske inte bara känns lätt och skönt när ångesten och nedstämdheten är borta eller mindre. Det är inte alls ovanligt att hela ens identitet kopplas till att man mår dåligt och ibland är det som att man väljer identitet av att vara en som mår dåligt framför den osäkerhet som ju du så bra beskriver. Det är nog så att det är en process som du behöver ta dig igenom.
Du behöver kanske hitta ett tempo som är lagom för dig att utforska allt det där som känns som nytt, ovant och osäkert. Du beskriver det på ett bra sätt när du säger att du måste hitta ett nytt livstema. Jag tror att det är precis det ha som det handlar om.
När jag säger att du inte är ensam betyder det inte att det kan vara så att det är något som du skulle ha nytta av att prata med någon om. Finns det någon skolkurator eller skolpsykolog på din skola som du har förtroende för och som du skulle kunna vända dig till?
Du kan också pröva att vända dig till någon ungdomsmottagning nära dig. Där kanske du kan få träffa någon som du skulle ha att prata med om dina angelägna och viktiga frågor. Det finns också en förening som heter Tilia där unga personer, många med egen erfarenhet av att ha mått dåligt, ger stöd och pepp.
Ge inte upp och stort lycka till!