Lever med en missbrukande förälder
Jag känner att jag blir allt mer deprimerad. Hela livet har jag levt med en missbrukande förälder och utifrån det har det utvecklas en ångest som växer från dag till dag. Jag har undviker saker som jag verkligen vill göra för att min kropp säger åt mig att det är farligt. Jag har även en rädsla att göra männsikor besvikna och jag klarar inte av att folk förväntar sig saker av mig. Jag antar att sakerna ovan och några andra brister är anledningen till att jag började skada mig själv. Egentligen är det min ilska och frustration jag känner mot andra jag tar ut på mig själv.
Jag har alltid haft svårt att prata med människor om allt, jag vill inte dra till mig uppmärksamhet. Men nu är allt jag vill att folk ser hur jag egentiden mår. Mina föräldrar är inga jag vill prata med, dem ger mig inte den tiden jag behöver, dem frågar inte hur jag mår ens. Syns det inte att jag mår piss? Jag har alltid varit bra på att gömma mitt ”riktiga jag” när jag är i skolan och så. Där är jag alltid glad, eller var åtminstonde. Mina betyg har påverkats väldigt negativt av mitt psykiska mående, men eftersom jag inte mår dåligt i deras ögon, så tror alla att jag  bara inte bryr mig. Jag bryr mig. Men tjatet om att jag måste börja bry mig gör bara att jag mår sämre. Jag vet hur jag ska överleva, jag har en stor rädsla för döden, men min ångest styr mig, min kropp säger vad jag ska göra. Jag är så jävla rädd att det går för långt och jag tappar kontrollen och jag gör nåt dumt.
Jag har även en syster som är väldigt dominant, hon styr vår familj. Hon gör alltid något så alla ser och hör henne. Jag tror kanske det är därför jag blir lite osynlig. Jag vill inte ta plats, jag vill inte att folk ska tro att jag vill att dem tycker synd om mig.
Förlåt om det är luddigt o så men jag vill få med allt jag i stunden kommer på.
Men vad ska jag göra? Att prata med mina föräldrar eller någon släkting är inget allternativ. Soc är inte heller något jag känner jag kommer gå till, vi har vänt oss dit förut och jag tänker aldrig mer ha nåt med dem o göra igen. Aldrig.
Jag vill ha nån sorts hjälp men vet inte hur jag ska våga/kunna ta tag i det.
Tack på förhand
Tatuerad lakritsgroda

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du nu känner att du nu vill ha någon slags hjälp och att du vill bli mer synlig! Du undrar om det inte syns att du mår piss? Nej, det gör det kanske inte. Du skriver att du alltid varit bra på att gömma ditt "riktiga jag". Jag tror det är vanligt bland många och inte minst bland barn/ungdomar som har föräldrar som missbrukar. Det är så mycket som inte går att prata om. Det finns så mycket ilska och frustration men också ofta tror jag - skam över att inte leva i en "vanlig" familj med allt det kan innebära av omsorg och trygghet. Men som du skriver - du vet hur du ska överleva. Men nu låter det som du inte bara vill överleva utan börja leva som en mer synlig person.
Du har uppenbarligen mycket ångest och självskadar dig. Om du kunde berätta för dina föräldrar så skulle ni kunna ta kontakt med BUP. Jag vet inte om du kan tänka dig det. Det skulle vara ett bra sätt att bli mer synlig på! Du är besviken på dina föräldrar - kanske är det tid att inte bara vänta i besvikelse utan kräva att de tar sitt ansvar för dig också! Det kan de göra genom att ordna så du nu får bra hjälp.
Du skriver om din rädsla att göra andra besvikna och att andra får förväntningar på dig. Det är verkligen bra att du känner att du behöver någon hjälp - någon att prata med om allt detta tänker jag. För jag tror det kommer att kännas lite "läskigt" att bli mer synlig, kanske inte alltid ställa upp på andras förväntningar och inte ta ut ilska och frustration på dig själv! Synd att du blivit så besviken på socialtjänsten. De har ibland hand om gruppverksamhet för barn till missbrukare.Det brukar vara väldigt givande att få prata med andra ungdomar som ofta precis känner igen det du själv kan berätta om. Du kan kanske ringa socialtjänsten där du bor anonymt och höra dig för? Det står en del om detta på KollPåSoc. Ett annat ställe du skulle kunna ta kontakt med är en ungdomsmottagning där du bor. Du kan chatta på Maskrosbarn som är en organisation som på olika sätt hjälper barn/ungdomar till missbrukande föräldrar och du kan chatta på Shedo för din självskadeproblematik.
Men bäst är att träffa någon!