Har ingen kontroll över mina impulser
jag är 16 år. jag undrar om detta med reflexer och impulser. jag har våldsamma och snabba reflexer vid minsta beröring jag inte är medveten om. samma gäller impulser. jag kan inte styra någon av dem, vilket har fått konsekvenser.
till exempel så har jag råkat slå klasskamrater och familj för att jag inte visste att de var bakom mig. och slagit ned folk utan att vara medveten om det. det är mina impulser. jag har ingen kontroll vad som händer vid mina impulser. det är som att jag sitter och ser en film medans jag kan se min kropp agera utan att kunna göra någonting. det är otroligt hemskt och jag blir rädd för mig själv.
impulskontrollen har blivit mycket bättre med hjälp av terapi. men reflexerna kan jag inte greppa. kan jag bli av med dem på något sätt?
H

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev och dina frågor. Det är svårt att svara på en så komplicerad fråga här men jag tycker verkligen att du ska försöka få hjälp både med att undersöka dina reflexer och impulskontroll och hur det påverkar ditt beteende som du beskriver.
Du skriver att du fått hjälp av terapi? Hur då? Går du till någon nu eller har du gjort det tidigare? Om du haft en kontakt för dina problem kanske du kan försöka fortsätta den behandlingen? Om inte tycker jag att du ska prata med dina föräldrar och ni tar kontakt med BUP så att du kan få hjälp att få bättre kontroll över dig själv och slippa vara rädd för dig själv.
Lycka till!