Mår dåligt och har fått självmordstankar
Hej jag är en tjej som är 13 år som har dyslexi jag har mått dåligt och haft ångest i 2år och har haft skelvmords tankar för nåra veckor började jag skära mig på armarna. Jag kan inte sluta jag vet inte vad jag ska göra. Orkar nästan inte leva längre. Vad ska jag göra?
JL

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag vet inte om du började må dåligt i samband med att det konstaterades att du har dyslexi eller om du tänker att du har mått dåligt och att det hänger ihop med att du tänkt att det är något fel på dig, på din hjärna, att du skulle vara dum som inte kan hänga med och läsa och skriva som de andra? Det är i alla fall inget som är ovanligt för dem som har dyslexi.
Det har ofta varit på det sättet för de som har dyslexi och innan de har fått diagnosen och den hjälp och de hjälpmedel som finns för att göra det möjligt att hänga med och sköta skolarbetet. Det kanske du redan vet men att ha dyslexi innebär inte att man är dum eller så men trots det så är det viktigt att försöka komma ihåg det så att t.ex. du inte trycker ner dig själv på grund av din dyslexi.
Jag vet ju inte om det också kan finnas andra orsaker och skäl till att du nu har börjat skära dig och att du nu har börjat få självmordstankar. Du frågar vad du skall göra? Finns det någon vuxen i din närhet som vet hur du har det och hur du känner dig? Om inte så är det viktigt att du försöker berätta för någon. Kanske du kan berätta för dina föräldrar om hur du känner dig och vad du ibland tänker på.
Du kanske är orolig för att de skall bli för oroliga för dig eller arga på dig för att du mår dåligt.  Även om de reagerar så brukar det vara så att föräldrar vill veta hur deras barn har det och de brukar vara så att de vill hjälpa till. Om du pratar med dina föräldrar eller om du pratar med någon vuxen på skolan som du har förtroende för så kan du kanske också få hjälp med att prata och berätta för dina föräldrar så att ni tillsammans kan söka hjälp på BUP. Där brukar det vara så att man kan få lite olika sorters hjälp.
Det känns viktigt att säga till dig att du inte måste må så här dåligt, att det finns hjälp att få. Nu har du ju bara mitt ord på detta och du känner inte mig. Men du har ändå fattat det bra beslutet att skriva till oss så jag tänker att du kanske också är intresserad av att försöka lita på det jag skriver till dig. Som sagt prata med dina föräldrar och kanske andra vuxna och sök hjälp på BUP. För det finns hjälp att få och du måste inte må såhär dåligt hela tiden!
Lycka till!