Problem med humörsvängningar
Hej! Vad är det för fel på mig?
Jag har under ca ett och ett halv år haft mycket problem med humörsvängningar, depression, socialfobi och ångest. Dock är humörsvängningarna det som sticker ut mest. Exempel på detta är att jag glad i ca 1 vecka där jag nästan är euforisk och är mycket energisk och får allting gjort i både skola och på fritiden. De nästa 2 veckorna mår jag så dåligt att jag bara vill dö och får ingenting gjort och vill inte ens gå upp ur sängen på morgonen och pratar knappt med människor och håller mig gärna undan från andra.  Gråter mig även ofta till sömns och får ibland perioder där jag sover extremt mycket och andra perioder där det känns som om jag inte ens behöver sova. Alltså mår jag jättebra i en vecka och vill inte leva de två kommande veckorna. När jag mår bra känns det som att ingen kan stoppa mig och mitt självförtroende är bättre än det brukar vara men när jag mår dåligt känner jag mig värdelös och känns som att jag inte kommer åstadkomma något i mitt liv. På senare tid har jag även börjat fått extrema magsmärtor där det känns som om jag ska spy, vet dock inte om det är relaterat till detta. När jag mår dåligt överäter jag jättemycket och tröstäter just för att det får mig att känna mig bättre. När jag mår bättre äter jag normalt/mindre då jag inte riktigt tänker på mat på det sättet eftersom jag har andra saker att tänka på när jag mår så bra.
Utöver detta så har jag även utsatt mig för farliga situationer och inte riktigt tänkt på konsekvenserna för att det kändes bra i stunden. Jag åkte alltså på kvällarna till killar i olika städer jag aldrig träffat och hade sex med dem. Alltså så fick jag både bra självförtroende i och med att de gav mig komplimanger men det fick mig även att må väldigt dåligt. Satte mig även i bilar med killar som jag aldrig träffat innan.
När jag är inne i en period där jag mår väldigt dåligt så är det väldigt vanligt att jag tar ut min "frustration" och alla andra känslor jag känner på mina närstående och jag vill inte att detta ska gå ut över dem. När jag är i min dåliga period så är jag mycket emotionellt otillgänglig och kan anses som lite kall eftersom jag lägger så mycket energi på att inte bara ge upp.
Har aldrig heller gått till en psykolog/kurator för jag tycker att det är jobbigt att öppna upp för andra om mina känslor även om det är väldigt nödvändigt för mig.
Skulle tacka ödmjukast för svar!
Bowling

BUP svarar:
Hej!
Du verkar ha en styrka i att kunna se på dig själv och dina reaktioner på ett klarsynt vis och det tror jag kommer hjälpa dig i livet.
Du inleder ditt brev till oss med att fråga vad det är för fel på dig. Det är en fråga som vi inte har möjlighet att besvara här. Man behöver alltid träffa en psykolog, kurator eller läkare och få hjälp med en professionell bedömning för att kunna svara på den fråga du har.
Men din fråga är viktig då du beskriver att dina svängningar påverkar dig inom flera livsområden.
Man kan ha problem med humörsvängningar utifrån flera olika orsaker. I vissa fall kan olika stressfyllda livshändelser bidra till problemen.
Man kan också uppleva mer problem med humörsvängningar under olika utvecklingsperioder i livet. Då kanske mycket händer både runt omkring en, i tillvaron och i personlighetsutvecklingen.
Problem med ångest och nedstämdhet kan också bidra till humörsvängningar för att nämna några orsaker.
Oavsett vad den mer djupgående förklaringen skulle kunna handla om, så tycker jag att du ska söka hjälp för att förstå mer av de här svängningarna som påverkar dig mycket.
Inte minst då du beskriver att svängningarna bidrar till att du utsätter dig för riskfyllda situationer.
Du är inte ensam om att uppleva svårigheter med kraftiga humörsvängningar och det finns bra hjälp mot det. Så du kan återfå känsla av mer kontroll över ditt humör och känsloläge igen.
Jag tycker att du kan kontakta din BUP-mottagning för hjälp med bedömning eller vända dig till psykolog via vårdcentralen - den så kallade första linjens barn- och ungdomspsykiatri (se mer det via vårdguiden1177 ).
Om det underlättar för dig kan du annars vända dig till din skolsköterska som i sin tur kan vägleda dig vidare till kontakt med BUP eller psykolog.
Ta hand om dig!