Mobbad och så många som dött
Hej jag är en tjej i 16 års åldern och vill verkligen inte leva längre, jag har har haft så många som har dött i min omgivning så känner att allt är helt meningslöst. Det går inre en dag utan att jag har ångest/ panikångest. snart i 2 år har jag haft självskadebeteende och det går upp och ner. Mina självmordstankar blir bara fler o fler, jag känner ingen livsork kvar och allt är så mörkt det ända jag vill egentligen är att bara dö just nu. min familj tror på fullaste allvar att jag börjar må bättre medan när jag bara blir sämre. Min uppväckts har vart väldigt jobbig då mina föräldrar skilde sig när jag 2,5 år så jag har alltid mått dåligt över att va hos pappa en vecka o mamma den andra veckan. Jag var så mobbad under skolgången från typ 5:an till 9:an. Orkar knappt med skolan lägre och jag orkar verkligen inte göra något kul längre med mina polare. Varje morgon jag vaknar så hör jag röster som säger att jag borde gå och dö eller något som är nervärderande. Allt är bara så mörkt känner bara att ta sitt liv är ända utvägen just nu.
å.g

BUP svarar:
Hej!
Du har mått dåligt sedan mycket länge och du verkar ha kämpat med en rad svåra upplevelser (många dödsfall, mobbning, jobbigt uppväxt med växelvis boende) alldeles ensam.
I alla fall framgår det inte av ditt mejl att du någonsin skulle ha fått bra hjälp med alla dina problem. Du vet kanske att mobbning lämnar djupa spår även efter att den har upphört och du har varit mobbad genom hela mellan- och högstadiet.
Att du nuförtiden hör röster som säger nedvärderande saker kan vara en rak följd av mobbning (kanske inte ensam orsak). Mobbningens följder tillhör nämligen att den förstör självbilden, självförtroendet, att man börjar se sig själv med mobbarnas ögon.
Därför behöver man oftast hjälp även i efterhand, även efter att mobbingen upphört för att kunna reparera sin självbild och få en ny förmåga att se sig själv med alla sina starka sidor och värdefulla egenskaper. Att se sig själv som en hel och just värdefull individ.
En annan fråga är att om man har drabbats av flera dödsfall i sin närhet så kan - så att säga - "mängden" av sorg lägga sig lager på lager och leda till nedstämdhet, ibland till och med depression.
Det är inte svårt att läsa ut av dina rader att du är mycket nedstämd (möjligen deprimerad) och detta kan bottna båda i alla förluster av människor kring dig, sorg som du inte är klar med, i ditt förflutna av mobbning och inte minst det jobbiga i din uppväxt. Det är dags att söka hjälp!
Du skriver att din familj tror att du mår bättre. Det betyder för mig, dels att de åtminstone tidigare sett att du mått dåligt, dels att du kanske inte vill eller vågar vara öppen med att så är inte fallet. Att du kanske försöker hålla masken för att inte besvära dem eller av någon annan anledning.
I en sådan situation sammantaget är det inte konstigt att du får självmordstankar och att du försöker hitta tillfällig lindring av ditt lidande genom självskadebeteende - även om det går i vågor.
Men det finns faktiskt andra utvägar.
Först vill jag säga att du ska försöka tala med den i familjen som du har mest förtroende för. Bär inte någon glad mask, sluta skona dem i familjen. När man är nedstämd eller deprimerad är det viktigt att känna att man har stöd och förståelse hos sina närmaste.
Sedan kan du helt på egen hand söka samtalskontakt på ungdomsmottagningen där man har stor erfarenhet av liknande sammansatta problem som du också har.
I din ålder är det också möjligt att du själv ringer till den BUP- mottagning du geografiskt tillhör och berättar om dina självmordstankar så som du beskriver dem i ditt mejl (adresserna finns på vår hemsida).
Om dina självmordstankar blir mycket starka kan du även vända dig till akutmottagningen på BUP, men också ringa eller chatta på självmordslinjen.
Dessutom finns numera många vårdcentraler som infört mottagning för psykiska problem. Du kan också ringa dit och fråga, eventuellt få en bedömning av din nedstämdhet och även få behandling.
Än en gång: det finns utvägar men det är svårt att se dem när man är inne och rätt så låst i sina deprimerade, mörka tankar.
Man behöver någon utifrån som visar nya och andra perspektiv.
Dröj inte med att söka hjälp på någon av de vägar jag rekommenderade här!