Demonen försöker att skada mig
Hej. Jag känner att jag inte riktigt är som jag brukade vara innan. Det känns som att någon försöker få kontakt med mig, en demon. Jag känner mig ensam men ändå inte. På ett dåligt sätt. Jag har tappat alla mina vänner, de tror jag är galen. Jag har berättat för mamma men hon bryr sig inte, jag är rädd att jag håller på att falla i deprission. Jag tappar kontrollen över mig själv. Demonen försöker skada mig. Jag hade positiva tankar förut, men nu är de bara negativa. Jag har blivit rädd för allt och alla. Det har varit såhär i 1,5 år nu.
Tjejen som är rädd för allt.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra och modigt att du skriver till oss.
Jag blir väldigt bekymrad för dig. Dels för att din mamma inte verkar ta dina bekymmer på allvar, dels för att du har det så jobbigt. Det är viktigt att du får hjälp med dina rädslor och får tillbaka förmågan att tänka positiva tankar.
Jag undrar om det är möjligt för dig att prata med din mamma igen. Du kanske kan vara hjälpt att visa både ditt brev till oss och mitt svar. Det kanske kan hjälpa dig att få din mamma att förstå att du behöver hjälp. Det bästa är om hon kan kontakta en BUP mottagning.
Om det inte går, kan en annan möjlighet vara att du pratar med skolsköterskan eller skolkuratorn i din skola. Du kan ju använda dig av ditt brev och mitt svar, så att det blir lättare för dig att berätta vad som är så svårt för dig. Jag är alldeles övertygad om att de kommer att ta dig på allvar och göra vad de kan för att du ska få den hjälp du behöver.
Jag kan inte säga vad det är som gör att du känner som du gör. För att veta det behöver man träffa dig och också träffa dina föräldrar. Det jag vet är att det kan finnas olika skäl till att du känner och tänker som du gör men det behöver inte betyda att du är galen eller deprimerad.
Jag vet också att det finns bra hjälp att få. Du ska inte behöva vara rädd för allt.
Försök nu att vara modig igen och prata med din mamma eller med skolsköterskan/skolkuratorn.