Går på BUP för utredning men vill inte vänta utan frågar er nu
Hej jag är en tjej på snart 12 år som undrar ifall jag har adhd. Väldigt mycket stämmer in på mig och sedan har jag väldigt mycket problem med ångest. Men min mamma och jag tror att jag kan ha en en blandning av adhd och ast. Vi ska ta ett blodprov nästa vecka och se ifall jag har struma för det går i pappas familj. Men jag är ändå orolig att jag har adhd eller ast. Jag går på bup för utredning men jag vill inte vänta så jag frågar er nu. Så snälla svara för detta gör att jag får problem i skolan och hemma. Tack på förhand
Amalia

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du och din mamma har tagit steget att söka hjälp för de problem du upplever!
Du skriver att du går på BUP för utredning men undrar om vi hjälpa till att svara på om du har en diagnos.
Du är inte ensam om att undra över det eller om man till exempel kan fylla i ett test och få svar direkt om man har diagnos ADHD eller någon annan diagnos.
Svaret är att olika problem, eller symtom som det kan kallas, ofta liknar varandra och att det därför krävs en mer omfattande professionell bedömning eller utredning för att man ska kunna ta ställning till en diagnos och förstå mer om vad problemen kan hänga ihop med.
Så svaret på din fråga är att vi tyvärr inte kan ge ett snabbt besked om vilken diagnos man har utifrån att man skriver till oss. Du behöver ha tålamod med din utredning och göra klart den och sen kommer du och dina föräldrar få svar. Även få råd om hur man kan göra för att underlätta för dig hemma och i skolan.
Så håll ut!