Vet inte om jag har depression men vågar inte söka hjälp
Hej jag mår dåligt i stort sätt varje dag. Mina föräldrar blir väldigt arga på mig även om jag inte har gjort något och jag har väldigt strikta regler. Min mamma har haft deppresion och det känns som att hon tar ut sina känslor på mig. Jag har blivit mobbad i skolan tidigare och ville inte leva längre. Har skadat mig själv och det är svårt att glömma. Jag vet inte om jag har deppresion eller inte men jag vågar inte söka hjälp. Jag går nämligen vård och omsorgs programmet på gymnasiet och har läst om deppresion. Men jag är osäker på om jag har de tecken som beskrivs. Jag mår i alla fall väldigt dåligt de flesta dagar i veckan, det går upp och ner. Vad kan det vara? Vad kan jag göra för att må bättre?
Orolig

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och frågar hur du ska göra. Jag tycker det låter som du är i en jobbig situation där du mår dåligt men inte känner att du så lätt kan få stöd kring det. Att det både känns som dina föräldrar lätt blir arga och att det blir svårt för dig att våga söka hjälp på annat håll?
För många unga är tonåren en ganska svår tid att gå igenom då man också går igenom flera olika förändringar under ganska kort tid. Man utvecklar sin personlighet, man byter ofta skola till högstadiet och gymnasiet och det är inte ovanligt att man också byter en del kompiskretsar.
Det är inte heller ovanligt att det finns olika problem hemma i familjen. Ibland är det svårt i relation till föräldrarna, eller att någon annan i familjen har problem eller mår dåligt på något vis.
Du skriver att din mamma har haft depression och att det känns som hon tar ut mycket på dig? Ibland kan man känna just så när en förälder har egna svårigheter och det kan medföra att den föräldern har mindre tålamod och lättare blir irriterad i kontakten. Många barn och unga kan då behöva få extra stöd och förståelse från den andra föräldern eller från en utomstående.
När det känns som man inte har det stöd man skulle behöva hemifrån från någon av sina föräldrar, så kan man må dåligt av det. Även om vardagen till synes fungerar hemma, så kan man känna att det blir för ensamt och att man har för lite känslomässigt stöd hemifrån.
Oavsett vad det beror på så brukar det vara klokt att göra nåt åt hur man mår.
Via vårdguiden1177 så kan du läsa mer om nedstämdhet hos barn och unga och en del råd om egenvård. Det är sånt som man själv kan försöka göra för att påverka hur man mår.
Jag skulle också vilja uppmuntra dig att försöka börja prata med någon vuxen om hur du mår och vad du kan göra för att känna att dina föräldrar förstår dig lite bättre. I alla fall att du kan känna mer stöd i din situation.
När man går i skolan så kan man vända sig till sin Elevhälsa för samtal, men man kan också gå till en ungdomsmottagning.
Om du hellre vill börja prata med någon över nätet så kan du söka stöd via Tilia eller Tjejzonen.
Ta hand om dig!