Elaka kommentarer av pappa och mobbning i skolan
Hej
JAg är en tjej på 13 år somhar mått dåligt under en väldigt lång period. Jag har pratat med en kurator men jag känner mig inte trygg med hen och hen hjälper inte alls något. Jag har även hållit på med självskadebeteende och håller fortfarande på med det. Jag mår verligen inte bra är mobbad på min skola men det händer inget och jag får inte byta skola för mina föräldrareller för min kurator. Jag mår även skit dåligt i hemmet och ha anmält min pappa till soc för att han har slagit mig i några år, nu har det dock blivit bättre en han ärsjukt elak emot mig och han kallar g saker varje dag och trycker ner mig med kommentarer vilket gör mitt psykiska mående vilket gör så att jag inte känner att jag klarar så mycket mer. Det har gått c 5 år och jag har varit nertrycks och slagen av min pappa och väldigt mobbad i skolan. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vågra inte be om hjälp för jag vet inte hur mamma och pappa kommer reagera om jag säger att jag behöver gå och prata med någon. Jag skulle bara vilja ha ett tips på vad jag ska ta mig till med mitt uv för jag känner att jag inte har någon livslust längre.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är en hjärtskärande situation du har hemma och i skolan. Hjärtskärande för hur det är och för att du har varit så bra på att söka hjälp men uppenbarligen inte fick tillräcklig hjälp. Jag menar att det är ju bra att din pappa inte längre är fysiskt så våldsam mot dig som han tidigare varit, men hans elaka kommentarer kan smärta lika mycket och är fullständigt oacceptabla.
Psykisk misshandel och verbal förnedring brukar faktiskt jämställas med fysisk misshandel.
Du behöver alltså få fortfarande hjälp och det är bra att du frågar vart du kan vända dig i nuläget.
Därtill kommer det ohållbara i att du är mobbad i skolan och din kurator verkar inte kunnat hjälpa dig. Detta är ett eget kapitel i sig.
Att du i denna situation tar till självskadebeteende är inte förvånande, men är ändå inte en lösning för dig. Det betyder bara att det blir det tredje problem du måste få hjälp att lösa.
Som svar på din fråga vart du kan vända dig -och vad du kan göra- har jag några förslag:
För det första tycker jag att du omgående ska vända dig till ungdomsmottagningen, vilket du kan göra alldeles på egen hand. Där kommer man att känna igen dina problem och du kommer att få mer konkret hjälp och stöd. Det ska du göra under alla omständigheter för där kan du också diskutera ditt självskadebeteende och få behandling för det (förutom att du berättar om din familjeproblem).
För det andra - återuppta kontakten med socialtjänsten. Om ni i alla fall fick en viss hjälp på så att den fysiska misshandeln upphörde så är situationen för dig fortfarande mycket plågsam på grund av pågående psykisk misshandel. En förnyad kontakt kan återigen ge en viss förbättring. Ge inte upp den tråden!
Angående mobbingen i skolan kan det inte bara hänga på din kurator att du blir skyddad. Det är skolans absoluta skyldighet att ta itu med mobbning. Hjälper inte kuratorn måste du tala med andra i skolan. Din mentor - kanske en lärare som du har förtroende för - kan vara till hjälp.
Du kan även vända dig direkt till  rektorn och berätta hur länge mobbingen pågått och hur det kommer sig att du inte fick hjälp. Också socialtjänsten skulle kunna vara till hjälp, för skolan står under kommunens kontroll och ansvar.
I ditt mejl ville du få mer tips på vad du kan göra för att uppnå en förändring i ditt liv. De råd jag gav dig vill jag komplettera med att du också på nätet kan diskutera alla dessa frågor.
Till exempel på tjejzonen.se där du kan chatta och eventuellt få en så kallad
"storasyster" för stöd.
Du kan också chatta med någon på bris.se.
Du gjorde rätt från början när du lämnade en anmälan till socialtjänsten och du gjorde rätt att du tog kontakt med skolkuratorn.
Fortsätt med din kamp för att förbättra ditt liv. Det kräver kraft, mod och energi - det är inte rättvist att vissa barn behöver kämpa så hårt som du. Men i slutändan brukar det ge resultat.
Och det förtjänar du!