Bryter ihop när jag ser folk
Hej jag är en tjej på 15 år som knappt sover, jag har ont i lungorna och har konstant varma öron (brännande varma).
Förutom fysiska problem så skriver och ringer jag till min pappa varje dag i hopp om att han ska svara även fast jag vet att det aldrig kommer hända eftersom han valt att starta en ny familj. Jag är extremt förvirrad och förstår ingenting. Min mamma gör inget annat än att jobba och min biologiska bror har egna broblem så jag vet inte vem jag ska prata med.
Jag undrar om jag har socialfobi eftersom jag bryter ihop varje gång jag ser folk. Jag vet att vi människor måste ha sällskap men varje gång jag ser en främling, vän eller någon från familjen då mår jag dåligt.
Att skriva det här brevet tog väldigt lång stund för mig eftersom jag hela tiden glömde bort vad jag hade tänkt att ta upp. Jag har under längre perioder glömt bort saker när som helst oavsett hur viktiga de är och jag undrar ifall jag har minnesluckor av något lag.
Snälla svara det här brevet för tidigare har jag försökt skriva 4 gånger till er men ni har aldrig kunnat svara.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är egentligen fyra problemområden du tar upp.
Först skriver du om en del rent kroppsliga besvär, sedan tar du upp dina sömnsvårigheter, som tredje punkt nämner du dina problem med dina föräldrar, d v s din saknad av din pappa som inte vill ha någon kontakt med dig (och din mamma som bara är upptagen med sitt jobb). Till sist, som fjärde svårighet skriver du om din sociala ångest. Låt oss red ut vad kan du göra, hur kan du få hjälp och hur du ska gå till väga.
Det första är att du ska gå till vårdcentralen och och bli undersökt för dina besvär i lungorna och öronen. Innan man börjar ta tag i psykiska problem måste man först utesluta att det finns någon kroppslig sjukdom och behandla den om det finns.
Fördelen med att börja på vårdcentralen är att många vårdcentraler har mottagning även för psykiska problem. Du kan fråga i samband med läkarbesöket om de kan erbjuda den hjälpen. Var inte blyg, det är viktigt att det kommer fram att du även behöver sådan hjälp. Du ska absolut ta upp dina sömnproblem där också.
Det är alltså det första.
Sedan vill jag säga att det vore jätteviktigt att du talar med din mamma. Hon är upptagen med sitt jobb och kanske även hon har andra egna problem. Men hon har ändå ett grundläggande föräldraansvar för dig. Säg till henne att du måste få en stund med henne då hon lyssnar på dig. Visa gärna ditt mejl till oss och mitt svar för henne. Det säger jag för att det bästa är om ni tillsammans får hjälp med att klara ut relationsproblemen i familjen.
Detta tema leder oss vidare till andra möjligheter för att få hjälp. Om du inte får den hjälp för dina psykiska problem på vårdcentralen, finns det minst två alternativ för dig.
Det första är att efter att du har talat med din mamma ringer ni till den BUP- mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Du kan ringa själv men det är bäst att koppla in din mamma från början med tanke på att förutom dina sociala svårigheter finns det underliggande relationsproblem med din pappa och din ledsenhet över att han inte svarar på kontakt med dig. Just på grund av detta behöver du mer stöd och mer uppmärksamhet av mamma.
Det är klart att många delar i din situation kan hänga ihop med varandra. Dina sömnsvårigheter gör att du inte får den vila du behöver för återhämtning och det i sig kan förklara att du glömmer saker som sedan stressar dig och det blir en ond cirkel. Det betyder också att du måste få hjälp även om du tycker att det är för svårt att tala med mamma och få henne med på att söka hjälp.
I så fall tycker jag att du ska vända dig till ungdomsmottagningen. Behandlarna där möter många ungdomar med liknande problem som du har.
På nätet kan du få stöd på bris.se eller på tjejzonen.se genom telefon eller chattkontakt.
Men jag vill betona att nätkontakterna är värdefulla och viktiga för att få stöd och uppmuntran, men de ersätter inte läkarundersökningen eller en behandling som du eventuellt behöver för dina sociala svårigheter i familjen.
Ta alltså de steg jag beskrivit här och läs de korta texter jag bifogar i mitt mejl.