Kan man flytta hemifrån ett tag?
Hej! Jag har mått väldigt dåligt under många år nu är diagnoserad med depression och lider av ångest. Jag har det även tufft i skolan eftersom jag har add. Men varför jag skriver till er är för att jag inte längre står ut hemma. Jag bor bara med min mamma som är ensamstående och har vart det sen några år tillbaka då min pappa försvann ur mitt liv. Min pappa är då alkoholist och tillslut så tog jag mitt livs svåraste beslut att jag inte orkade ha kontakt med honom längre. Jag undrar om man kan flytta "hemifrån" ett tag även om man bara är 16. Jag och min mamma umgås jämt med varandra eftersom jag bara bor hos henne, vi har haft mycket problem och hemska hysteriska bråk i flera år men som nu har blivit bättre. Men jag känner att min mamma inte förstår mig alls, hon klagar ofta på saker jag gör. Vi båda stör oss på varandra väldigt mycket. Jag är en väldigt känslig person och tar åt mig mycket och just nu går både jag och min mamma igenom mycket jobbiga saker. Vi båda tar ut det på varandra och jag orkar bara inte mer. Jag är även lite rädd för jag märker att våra bråk håller på komma tillbaka och det är inte så konstigt pågrund av hur hon beter sig. Vi har kämpat med att fått en bättre relation då vi både har skadat varandra psykiskt och fysiskt och jag vill aldrig mer komma tillbaka till det. Jag önskar verkligen att vi kunde komma bort från varandra ibland eftersom det bara är jag och hon i vår familj och jag har bara henne, eftersom jag inte har några vänner som jag umgås med. Vi båda behöver verkligen tid ifrån varandra. Jag har förut haft självmordstankar men har aldrig gett upp och jag fortsätter kämpa varje dag. Men de dagarna jag verkligen mår riktigt dåligt och får mycket ångest vet jag inte vart jag ska ta vägen för jag orkar inte vara omkring min mamma, orkar inte vara hemma men jag har ingen annan att gå till. Jag vet inte vad jag ska göra,Hur ska jag gå till väga?
Rosen

BUP svarar:
Hej!
När man har svårt med relationerna till sina föräldrar behöver man få hjälp med det. Socialtjänsten är de som brukar arbeta med familjer med svårigheter. Det är också socialtjänsten som kan bedöma om det bästa är att bo i en annan familj under en tid och som då kan ordna med detta.
Du har ingen att tala med. Kan du vända dig till skolkurator och berätta om hur du har det? Skolkuratorn kan sedan hjälpa dig vidare.
Eller om ni fortfarande har kontakt med BUP, eftersom du har ADD och depression, så kan du be att få tala med någon där. Om ni inte längre har kontakt kan du vända dig till dem igen och de kan hjälpa er vidare till socialtjänsten.
Du kan också själv ringa till socialtjänsten, läs mer på länken Koll på Soc, men det bästa är om du kan tala med din mamma så ni kan vända er till socialtjänsten tillsammans.
Du kan också gå in på BRIS hemsida och där boka tid för telefonsamtal med kurator. Där kan du också få råd i hur du ska gå vidare.
För du ska inte behöva ha det så här.
Du verkar själv ta ett stort ansvar för att göra situationen bättre och kanske har du känt att dina föräldrar inte kunnat vara dig så mycket till hjälp i detta. Men det finns andra vuxna som kan stödja dig. Du ska inte bära eller försöka lösa detta ensam!