Hatar mig själv, har kroppskomplex
Hej! Jag är en 12 årig tjej som har skadat mig i ett halv är ungefär. Jag mår inte så bra och har blivit mobbad. Hatar mig själv, har kroppskomplex, tycker att jag är ful haft självmordstankar och nästan tagit mitt liv, och jag tycker att jag är tjock, har väldigt dåligt självförtroende. För ca 6 månader sen så skar jag mig själv. Mina klasskompisar fick reda på det och sa till min lärare som sedan ringde hem till mina föräldrar. Dom sa att jag inte skulle göra om det, vilket jag inte gjorde, men för ca 1,5 vecka sedan så började jag skära mig igen på armen. Och det var många sår. Jag har alltid långarmade tröjor på mig för att dölja såren och mina föräldrar vet inte om det. Jag vågar inte visa elr berätta för dom, vet inte vad jag ska göra längre. Vill inte leva mer. Vad ska mina föräldrar säga? Hur ska dom reagera? Jag har pratat med psykologer och skolkuratorn men gillar inte att prata om mitt självskadebeteende. Snälla hjälp! Vad ska jag göra?
självskadebeteende jävel

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vad bra att du kunde sluta skada dig! Men nu har du fått ett återfall. Återfall är vanliga och kanske ska du se det som en varningsklocka att du kanske inte mår så bra just nu?
Du skriver att du pratat med psykologer och skolkuratorn. Kan du inte försöka ta kontakt med någon av dem igen och berätta vad som hänt och hur du mår? Det vore naturligt och dessutom skulle du också kunna få hjälp med hur dina föräldrar ska informeras. Du låter väldigt orolig för hur de ska reagera. Kanske de inte riktigt förstår varför man självskadar sig och varför det inte alltid är så lätt att bara sluta. Jag tror du kan ha stor hjälp av att någon kurator/psykolog förklarar för dem om självskadeproblematik. Då kommer de kunna förstå dig bättre också. Eller du kan be dem läsa på Shedo.
Jag förstår det som att du fortfarande har kroppskomplex och dåligt självförtroende och att dina samtal inte riktigt har hjälpt dig med de tankarna? Du slutade självskada dig men fortsatte må dåligt eller har det hänt saker på sista tiden som förändrat ditt mående? Du skriver att du inte gillar att prata om ditt självskadebeteende och så är det nog ofta. Man vill ju gärna undvika prata om sådant som kan ge ångest.
Försök vara lite snäll och förlåtande mot dig själv nu! Du är ingen "självskadebeteende jävel" som du skriver i din signatur.  Du gör så gott du kan men nu tycker jag du ska försöka göra det lite lättare för dig genom att berätta och få hjälp igen. Om du fortfarande känner dig osäker på hur du ska göra kan du ta kontakt med Bris eller chatta på Tjejzonen.
Lycka till!